onsdag 29. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: JØRN SIMEN ØVERLI – DEN RØDE BUSSEN (En sangreise gjennom Polen)



1986.  Kirkelig Kulturverksted ‎– FXLP 64



Jørn Simen Øverli, født 1950, er en kar som jeg har hørt mye om, men ikke hørt så mye på.  Jeg har vel oppfattet han som en litt sint visesanger. Det er godt mulig at dette er den første skiva av Øverli jeg har spilt noen gang.  Kanskje det nå er på tide at jeg revurderer min karakteristikk av Øverli.  Jeg tror ikke at han har noe i mot at jeg kaller han for protestsanger (for øvrig samme bås som jeg setter Bob Dylan i). men han er langt mindre sint enn jeg trodde før jeg hørte gjennom denne skiva.

Men han blåser skikkelig ut på tittelsporet. 

Men i tillegg til å være en sint ung mann, så gir JSØ oss norske tekster på musikk som på denne platen vesentlig er hentet fra Polen.  Et land som har vært hardt prøve gjennom historien, og som mange nordmenn i dag har fått er nært forhold til.  Av den enkle grunnn at mange arbeidssomme polakker har bosatt seg i Norge. Det sies at det gode forholdet mellom Norge og Polen 
er tuftet på det faktum at Norge var et av de første land som anerkjente Solidaritet.  Og det har polakkene ikke glemt.

Jørn Simen Øverli bidro med sin musikk til at mange nordmenn fikk litt kunnskaper om Polen gjennom de godt over 1000 konsertene han holdt rundt om i vårt land med sin polske musikk. Husk at dette skjedde i tiden før 1989, altså før Polens fikk fullverdig demokrati.

Om vi skal tro teksten på coverets bakside så er det polakkenes stahet som har gjort at de har overlevd.  Jeg siterer «Polakken bøyer ikke hodet.  Faller det av, så har han planer om å sette det på plass igjen.  Med et skjevt smil».

Dette er Øverlis første album. Det kom til etter at Øverli hadde reist rundt i et hardt prøvet Polen.  Der samlet han sanger, som han gjendiktet til norsk.  Sangene er gjennomstrømmet av vitalitet, kraft, vidd , surrealisme og galgenhumor, og spenner fra det høystemte til det dagligdagse.

Av og til kan det være nyttig å høre musikk som den Jørn Simen Øverli serverer på denne skiva.  Det er lett å glemme at Polen var et kommunistisk Østblokkland under Sovjetisk kontoll  helt fram til 1989.  Så takket være denne Lp’en så ble dette en frokoststund med musikk til ettertanke.

Takk til JØS, og til mine polske venner.

Du kan høre albumet på Tidal  eller Spotify

Her kan du kjøpe albumet på  cd


http://wimp.no/album/4414090



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar