søndag 26. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: ØYSTEIN SUNDE - IKKE BARE TYLL



974.  Philips ‎– 6317 021 / 2015.  Spinner Records ‎– SRXLP2022



Da havna det nok ei skive med den rappkjefta odølingen fra Manglerud, (eller var det omvendt) på platetallerkenen.

Det er nå en gang sånn at om man er samler på norsk musikk så er noen artister bedre representert enn andre av den enkle grunn at de har gitt ut så uhyggelig mange plater.  Så selv om jeg trekker mine plater i blinde i dette lille prosjektet jeg driver, så havner jeg med jevne mellomrom på ei Øystein Sunde plate.  Jeg synes ikke det gjør noen verdens ting jeg.  Øystein er vel ikke den artisten jeg spiller mest sånn til daglig.  Men jeg må en gang ha spilt disse platene, for jeg kan faktisk de fleste låtene utenadt.

Sånn som f.eks. sangen  om sjømannen og vannsenga. Denne låta ble utgitt i 1974, altså en god stund før vannsenga for alvor kom seilende inn i våre hjem.  Selv frk Nilssen, som hadde blitt ganske voksen på åttitallet og var i et fast forhold, kjøpte seg vannseng.  Dette til tross for min ekstreme vannskrekk. 

Jeg kunne fortalt mange historier rundt denne vannsenga, som da den godt voksne snekkeren i Sørkedalen trykka knyttneven langt nedi madrassens fotende, og sa «Det rø’r seg helt oppe i norldend’»  Han syns nok bølgene var i meste laget for en som kun hadde sett «Overfloden» (Sørkedalselva). 

Mine foreldre skulle en gang låne senga.  Jeg ba da min mor om å ta av seg øredobbene da jeg var redd de skulle løsne i løpet av natta og stikke hull på madrassen.  Min far lurte da på om de måtte ta ut gebisset også. 😜😜😅

Men etter ca 10 år gikk det som det måtte gå.  Vannsenga spreng lekk, og jeg mønstra av. Men jeg sier som Øystein Sunde.  "Senga var god å sove i".

Dette var Sundes tredje soloalbum.  Salgsmessig var det en liten nedtur ettersom dette albumet solgte bare 8.000 eks.  jeg sier «bare» da salgstallene for «1001 fnatt» og «Det året det var så bratt» var henholdsvis 25.000 og 45.000.  Albumet lå i seks uker sammenhengende på VG-lista med 16.-plass som beste plassering.

Albumet ble utgitt på vinyl igjen i 2012.
På dette albumet hadde Øystein Sunde hjelp av mange dyktige musikere.  Se bare her:

    Øystein Sunde - sang, gitarer, steel-guitar, dobro, wa-wa-bass
    Lillebjørn Nilsen - banjo, hardingfele
    Halvard Kausland - elektrisk gitar, kor på Sjømannen og vannsenga
    Svein Haugen - elektrisk og akustisk bass
    Bjørn jacobsen - elektrisk bass
    Johnny Sareussen - elektrisk bass
    Trond Villa - fele
    Alf Blyverket - trekkspill
    Iver Kleive - piano, orgel
    Pete Knutsen - piano
    Thor Andreassen - trommer, bongos
    Svein-Erik Gaardvik - trommer
    Einar Hagerup - trommer
    Håkan Sjöström - munnspill
    Inge Holst Jacobsen - kor på Sjømannen og vannsenga, tekniker, miksing
    Svein Sundby - kor på Sjømannen og vannsenga
    Egil Eide - kor på Sjømannen og vannsenga, tekniker miksing
    Mikkel Aas - kor på Sjømannen og vannsenga, produsent

Tekster til sangene på «Ikke bare tyll» finner du her

Du kan høre musikken på  TidalWimp  og Spotify


Tidligere blogginnlegg:
1001 fnatt
Bestefar
Klå



Finner ingen klipp fra dtte albumet, men kanskje dette kan være en fullgode erstatning.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar