onsdag 1. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: THE VANGUARDS- COMANCHERO


1986.  Polydor ‎– 831 208-1

Mine damer og herrer!

Slik åpner Willy B sin lille epistel til oss platekjøpere på baksiden av platecoveret. Og Willy B var vel en av de som hadde mest kunnskap om norsk rock generelt og dette bandet spesielt.
Derfor må jeg rett og slett legge ved en kopi av hva Willy B skrev den gang da, i 1986.




Ingen kan beskrive norsk rock, musikken og bandene slik som Willy B. Jeg anbefaler herved hans historiebøker om Norsk Rock; Norge i rock, beat og blues I og II.  De er fremdeles å få kjøpt i bokhandelen.

Jeg ser at Willy B spekulerer i platekjøpernes seksualliv.  Jeg skal la være å kommentere det direkte.  Men for egen del kan jeg vel innrømme at for meg finnes det ikke noe mer potent en et skikkelig gitarriff.  Så da vet dere det.  Det er vel da kanskje unødvendig å si at min favorittlåt på denne skiva er «The Rocket Man».

Willy B sier at plata tåler å bli hørt i 1986.  Den tåler å bli hør i 2017 også.
Dette er The Vanguards slik jeg vil at de skal låte.  De fire medlemmene, Terje Rypdal, Leif Hemmingsen, Johnny Sareussen og Knut Mikalsen gir oss her «Lyden av Vanguards».  Rått, røfft og rocka.


Tenk om de hadde fortsatt sånn og holdt seg til skikkelig røff rock ‘n’ roll.  I stedet labba de avgårde «Mot ukjent sted».



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar