mandag 13. mars 2017

SPLITTER NY VINYL: WAAKTAAR & ZOE – WORLD OF TROUBLE


2017.  Drabant Music ‎– DM11LP


Fra waaktaar.com:
Pål Waaktaar-Savoy (a-ha) and singer Zoë Aphrodite Gnecco (daughter of Jimmy Gnecco) recently signed a worldwide recording deal with the Norwegian record label Drabant Music.
Pål and Zoë are both living in NYC and they have known each other for years. When this exciting collaboration turned into an album project they decided to simply name it Waaktaar & Zoe.


Min kommentar:

Pål Waaktaar, eller Pål Waaktaar Savoy som han nå kaller seg, trenger vel ingen nærmere presentasjon.  Som medlem av gruppa A-ha er han verdensberømt musiker.  Han har også gitt ut plater med bandet Savoy hvor også hans kone er medlem.

Men hvem er Zoe Aphrodite Gnecco?  Hun blir presentert so datteren til Jimmi Gnecco (????)  

Akkurat som om det skulle være en selvfølge at jeg skulle vite hvem Jimmy Gnecco er.  Her må det googling til. Joda, nå har jeg funnet ut at pappa Gnecco er en svært god kamerat av Pål.  Tenk at det står på egen linje på Wikipedia.  Man er vel ganske berømt når andre navn kan knyttes opp som venn med…..  Det skal sies at han også er musiker, og således har en del samarbeidsprosjekter med Pål.  Bl.a. har de skrevet filmmusikk til den norske filmen «Hodejegerne».

Det sies at nevnte Pål hadde noen låter i skuffen som han gjerne ville ha utgitt, men mangler noen som kunne synge dem. Hvorfor han valgte Zoe, - tja, det vet jeg ikke.  For all del, - jenta synger bra.  På et par steder aner jeg litt «Tanita Tikaram». 

Beklager, men her mangler det særpreg og edge.  Dette er flatt og, hadde nær sagt, - likegyldig.  Dette er bakgrunnsmusikk, i heiser og kjøpesenter.  Rett og slett fordi man ikke legger merke til den. Media ga oss nedtelling til dette albumet skulle komme, så forventningene var store.  Til og med Nrk heiv seg på med et intervju i Kveldsåpent.  Det kan du høre her.  Ja, her fikk vi ikke vite stort.

Vinylutgaven består av en vakker lilla vinylplate i et flott utbrettscover med tekster på innerpose.

Men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke denne plata til.  Nå har jeg hørt den en gang, og det holder egentlig.  Den kan kanskje duge som partymusikk om man har samlet en masse kjerringer til rødvinsparty.  Da er støynivået så pass høyt likevel at man ikke legger merke til musikken i bakgrunnen.

Jeg føler meg nesten litt slem nå.  Men feilen med denne plata er at musikken er for fin, for polert, for vakker, for velprodusert.- Altså et gansbilde. 

Forresten, - nå vet jeg hva jeg kan bruke musikken til….  Nemlig innsovning ved neste operasjon. Der passer den perfekt.

Her finner du musikken på  sort vinyl,  sea blue vinyl,  grimace vinyl  og  cd.












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar