torsdag 2. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: KARI ASTRUP – DET FINS DAGER


1977.  CBS 81 824


Som samler av kun norsk musikk, så er det ikke til å komme fra at platehylla inneholder en god del musikk som aldri nådde opp til topp ti på hitlistene.

Tidligere var ordet «syngedamer» et begrep.  Og denne avdelingen var, etter det jeg kan forstå ganske innholdsrik til tider.  

Som samler så er det like viktig å få tak i mest mulig av utgivelser som finnes på den labelen eller det plateselskapet.  Eller så kan det være at en velkjent artist har bidratt på en plateutgivelse til en artist som er langt mindre kjent.  I dette tilfelle var det navnet Jan Eggum som gjorde meg ekstra nysgjerrig.  Jeg er noe usikker på om jeg la merke til denne plata og denne artisten da plata kom ut i 1977. 
Når jeg nå spiller plata, så synes jeg dra kjensel på en låt, nemlig «Vi har lekt i lyset fra solen», men om det er denne versjonen jeg kjenner, se det er jeg usikker på.

Ved et dypdykk ned i Norsktoppens arkiver ser jeg at et par tre av låtene har vært innom programmet i 1977. Artisten har derimot ikke nådd opp på VG-lista.

Det er sparsomt med opplysninger om denne artisten på internett. 
Jeg finner at artisten har bidratt på Lars Martin Myhres album «Bak Speilet».  I tillegg har hun gitt ut to singler, «Søstrene» med Lars Martin fra 1983, og sin egen «Du vet jeg savner deg» fra 1976.

Når jeg så ikke finner info om artisten ellers på nettet, så tar jeg et dykk ned i Nrks arkiv.  
Og se her hva jeg fant. 
Et fredagsprogram fra 1991 hvor Kari Astrup dukker opp sammen med Lars Martin Myhre.  Her får vi vite at denne jenta fikk platekontrakt allerede som 17-åring med et amerikansk plateselskap.  Men det er også alt vi får vite om denne dama. 

Ikke var det noe videoklipp å finne på youtube heller.  Dette kan vel tyde på at platekontrakten artisten fikk som 17 åring ikke førte til noen stor suksess.  Det kan se ut som om hun har jobba en del sammen med Lars Martin Myhre på lokale scener i Vestfold.  Jeg finner en billedkunstner med samme navn, og fra samme område.  Men om dette er samme dame, det vet jeg ikke.
Om noen vet noe om Kari og hennes musikk, så send meg gjerne noen ord på mail, to-rini@hotmail.com

Det er et solid mannskap som bidrar på denne skiva:
Credits

    Arranged By – Bjørn Kruse, Fred Nøddelund , Pete Knutsen, Tor Welo 
    Backing Vocals – Anne Karine Strøm*, Helge Lindeman, Kristian Lindeman, Tom Gravlie,             Wenche Hallan
    Bass – Terje Methi
    Concertmaster – Arne Monn-Iversen
    Drums – Thor Andreassen
    Engineer – Jan Erik Kongshaug, Svein Engebretsen
    French Horn – Jan Magnus Dahle, Odd Ulleberg
    Guitar – Arne Schulze, Jan Eggum (tracks: A2, A4), Pete Knutsen
    Harp – Elisabeth Sønstevold
    Keyboards, Harp, Percussion – Tom Salisbury
    Layout – Kristian Lindeman
    Oboe, English Horn – Steinar Hannevold
     Producer – Tom Patrick Salisbury
    Trombone – Arild Jensen, Erling Wicklund, Lyder Vengbo, Øivind Westby
    Trumpet – Bernt Steen, Christian Beck, Fred Nøddelund




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar