fredag 24. mars 2017

FRA PLATEHYLLA: FOLQUE - SORT MESSE



1983.  Strawberry Records ‎– SRLP 11



De aller fleste som var unge på syttitallet har nok hatt minst et besøk på en lokal viseklubb.  På slutten av sekstitallet og begynnelsen av syttitallet slo visebølgen som en tsunami innover vårt land.  Alle skulle lære å spille gitar. 

Selv så kom jeg aldri lenger enn til tre-grep-sanger.  I tillegg var jeg så umusikalsk at jeg ikke hørte når jeg skulle skifte grep.  Det vil si  , - jeg hørte når det var for seint.  Men da var jeg allerede i trøbbel.  Så etter hvert så snudde jeg ryggen til det lokale visemiljøet og min daværende store helt Lillebjørn Nilsen.

En klok lærer, som også var musiker sa disse kloke ord til meg en dag da gitartimen aldeles tok knekken på en lærevillig, men dog så umusikalsk gitarelev.  «Hva skulle vi musikere gjort om alle var i stand til å spille et instrument?  Da hadde jo vi vært arbeidsløse. Du elsker musikk.  Fortsett med det du Torill»  Så unge Frk Nilssen fyrte opp et bål og brant gitaren.  Platespilleren var allerede innkjøpt for konfirmasjonspengene.  Siden har jeg kjøpt og spillt plater, med min gamle musikklærers velsignelse.

Jeg lengtet da etter litt tøffere musikk, samtidig som jeg også likte den tradisjonelle musikken.  Det var en del band og vokalister fra USA og England som klarte å forene stilartene slik at vi fikk folkrock.

Men så dukka det norske bandet Folque opp.  Jeg kjøpte førsteskiva, og siden har alle bandets skiver havna i hylla mi.

Dette er det siste studioalbumet bandet ga ut.  Det har kommet et Live-album og et samlealbum i ettertid.  Dette albumet er litt annerledes på det viset at de ikke har med fele.  Her er det sang, gitar og mandolin som blir framhevet.  Det høres godt at vokalisten er nordnorsk.  En liten funfact er at hun bidrar også sammen med Jack Berntsen på den kjente «Bygdevisa» eller «Kor er hammaren Edvard» som vi helst like å kalle den.

De tre første låtene på plata «Heksetrilogien» henger tematisk sammen. Tittelsporet var for øvrig ikke uttrykk for satanistiske tendenser, men et resultat av Morten Bings begeistring for Fantasy-litteratur.  De fleste av låtene  er nyskrevet til dette albumet.

Bandet har hatt en del gjenforeningskonserter.  Jeg har ikke hatt muligheten til å se dem live.  Men kanskje , - en gang …….

Tidligere blogginnlegg om bandets utgivvelser:


Albumet finnes foreløpig ikke på strømmetjenester.,





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar