tirsdag 18. april 2017

KVELDENS FILM: PYROMANEN







Kanal:  iTunes.
Skuespillere:  Trond Nilssen, Per Frisch, Liv Bernhoft Osa,  Agnes Kittelsen,  Per Tofte,   |
Regissør:  Erik Skjoldbjærg
Sjanger:  Drama
År: 2016
Land:  Norge

Fra filmweb:
På et lite og avsidesliggende sted tenner en pyroman sin første brann. Men større og farligere branner følger og frykten brer seg. Og når den lokale lensmannen følger sporene avdekkes en sannhet som bygdefolket ikke vil tro. Pyromanen er ingen fremmed. Han kommer ikke utenfra. Han er en av dem.
PYROMANEN handler om en liten sørlandsbygd som mister uskylden da det viser seg at det er brannsjefens sønn som er ansvarlig for å ha terrorisert bygda med en rekke branner.
PYROMANEN er en historie om hva som kan skje dersom et ungt menneske ikke finner sin plass i samfunnet han vokser opp i. Filmen viser samtidig hvor langt foreldre er villig til å gå i et forsøk på å beskytte sine barn.
Filmen er basert på Gaute Heivolls bestselgende roman "Før jeg brenner ned", vinner av Brageprisen i 2010.


Min kommentar:

Jeg så et intervju ved forfatteren Gaute Heivoll på Tv i forbindelse med at han vant Brageprisen for boka "Før jeg brenner ned".  Jeg husker at jeg reagerte litt.  Jeg oppfattet det slik at dette er en ekte historie, men her blir historien kjent med ekte navn og steder.  Jeg hadde den gang litt blandede følelser. Dette skulle ha skjedd i 1978.  Var det for tidlig å komme ut med historien nå?

Men så leste jeg boka rett etter, og min reaksjon ble noe dempet.  Dette er først og fremst en historie om hvordan en tragedie rammer et lokalsamfunn og en familie.

Men jeg var litt spent på hvordan den filmatiserte historien ville fremstå.  Og nå har jeg endelig fått sett filmen.  Jeg føler at filmen har vist alle involverte den respekt som de fortjener.  Når det gjelder brannstifterens familie må man bare ha sympati.  Jeg føler også at vi får en viss forståelse for hvordan dette kunne skje.  Hvordan en ung gutt kunne bli brannstifter.

Vi blir litt kjent med denne unge mannen som har et noe uvanlig sinn.  Han faller utenfor de miljø en ung gutt vanligvis burde fungere i.  Men et sted får han ros for sin innsats. Han gjør en god innsats når han er med faren, brannsjefen, på jobb.

Etter min mening er dette en viktig film.  En film som får oss til å forstå litt mer, og kanskje vi kan unngå at noe lignende skjer igjen.

Jeg anbefaler både boka og filmen.

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave, og her kan du kjøpe filmen som  DVD



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar