mandag 24. april 2017

SPLITTER NY VINYL: GRENI – POP NOIR


2017. Petroleum Records  RRPKV38

Denne skiva har jeg ventet på. Høsten 2016 leste jeg på et av mine favoritt nettsteder,    http://gaffa.no, at hovedfigur i Bigbang, Øystein Greni skulle slippe soloplate.  Jeg la ikke merke til om det sto noen slippdato, så derfor har jeg hatt utgivelsen i tankene en stund.

Det er nå ca 4 år siden jeg kjøpte siste skive med nevnte Bigbang. Og for meg er unge Greni gutten med de lange lyse lokkene.  Stor var derfor overraskelsen da gutten har klipt seg, og blitt mann. 

I tidligere tider var det ofte slik at den unge musikerpoden fikk beskjed av sin far om å klippe seg å få seg en jobb.  Musiker var sjelden sett på som en sikker jobb.  Jeg tviler på at pappa Greni ville gitt sin sønn et slikt råd.  
Selv er jeg så gammal at jeg husker Greni senior og hans musikk fra syttitallet. Bandet som Thor S.Greni spilte i het Undertakers Sirkus, og var et band jeg fulgte med stor interesse.  Det var derfor ekstra spennende da jeg oppdaga at sønnens band hadde  spilt inn en av låtene fra gamlekaras album.  Den gang het låta «Nettenes Prinsesse».  Den nye versjonen finnes på Bigbangs andre album «Electric Psalmbook», og heter «Long Distance Man»

Nå har junior rundet 40, han har klipt seg og gitt ut sin egen soloplata. Og i dette øyeblikk så snurrer skiva på min platespiller. Jeg hører selvfølgelig at det er Greni.  Det beviser bare hvor viktig hans rolle er i Bigbang. 

Vi får litt større variasjoner her enn på ei Bigbang-skive.  Fra rå gitarriff til litt mykere toner.  Har fått med meg at enkelte kritikere er av den oppfatning at Greni ikke er nyskapende nok.  Men hvorfor skal man på død og liv endre på noe som fungerer.  Jeg har nå spilt plata noen ganger, og prøvd å lytte med åpne ører og et åpent hjerte. Jeg opplever at Øystein har videreutviklet sin musikk og sitt talent ved både å utfordre seg selv profesjonelt, og sikkert også personlig.  Jeg vil tro at det var skummelt å legger fra seg gitaren.  Det må utvilsomt kreve en god del mot å tre inn i en så annerledes rolle. I min stue kommer denne LP’en til å bli spilt mye i tiden som kommer.  Dette er låten som er lette å like
-       Well done, Greni !

Men Øytein er ikke helt alene på denne skiva. Makan til mannskap har jeg sjelden sett.  På listen over fine, flinke folk som bidrar med det de kan aller best finner vi bl.a.:

Tobias Fröberg, Jørn Christensen, Martin Bowitz, Jørgen Smadal Larsen, Petter Unstad, Anne Lise Frøkedal, Jørgen Munkeby, David Wallumrød, Bendik Brænne, Hans Hulbækmo, Ivar Bowitz, Gabrielle Leithaug, Aaron Sterling, Lars-Lillo Stenberg, Jonas Alaska, Martin Hagfors,Hilma Nicolaisen, Fay Wildhagen,  Astrid Williamson, Linnea Dale, og mange mange flere.

Du kan høre musikken på Tidal og Spotify



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar