torsdag 6. april 2017

SPLITTER NY VINYL: JOHN OLAV NILSEN & NORDSJØEN - NORDSJØEN


2017. Brilliance Records ‎– BR160



Loddefjordens store sønn er tilbake!

Det er en stund siden vi hørte noe fra denne store sønnen.  Fem år for å være nøyakktig.  Etter hva jeg har lest så var visstnok John Olav & Gjengen lei av musikk (!!!!)  Er det mulig ?????  

I de fem årene som ar gått har John Olav drevet med andre kunstprosjekter.  Etter hva jeg har hørt og sett, så skal det være fotografering. Han skal visstnok ha en utstilling et eller annet sted ganske snart.  Jeg er bare glad for at det nå kommer nye toner fra Hr Nilsen.  Så får det heller være at han har byttet ut Gjengen med en mindre gjeng, som han her kaller Nordsjøen.  Bandet består kun av tre medlemmer; - John Olav Nilsen, Lars eriksen og Einar Vågenes.

Nilsen sier at han har lært mye i de fem årene som har gått,  bl.a. om det å kjede seg.  Han påstår at om man kjeder seg så jobber hjernen kreativt.  Kanskje det, jeg kjeder meg aldri.  Sikkert derfor jeg er så lite kreativ.  Videre har artisten lært seg nye måter å spille på, samt en god del om produksjon.  Han har også lært seg hvordan han skal benytte trommemaskin og synthesizer.   Så det har jo skjedd en utvikling i de årene som har gått. 

Det morsomme er at det som nå er en trio har skrudd lydbildet ca 30 år tilbake i tid.  Det er et modig stunt.  Og det kunne gått rett vest, ja helt uti Nordsjøen.  

Denne dama har tidligere flagga ganske så bastant at hun ikke er så begeistret for åttitallsmusikk.  Men til og med jeg må av og til svelge en kamel mens jeg møter meg selv i døra.  Fordi dette, som jeg er fristet til å kalle et vågestykke fra John Olav Nilsen, funker pinadø.

John Olav har faktisk klart det mesterstykke å skape ny musikk ved å skru tidsskruven en kvart omgang tilbake.  Og det har han gjort uten å miste særpreg. John Olavs stemme og tekster tilfører låtene akkurat det lille ekstra som jeg som lytter vil ha.  Om jeg nå, som flere andre benytter betegnelsen asfaltpoet, så er det utelukkende positivt ment fra min side.

Jeg digger åpningslåta. Den setter meg i den rette stemninga for resten av albumet.  Bare prøv selv.  God fornøyelse !

Du kan høre musikken på Tidal og Spotify











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar