mandag 17. april 2017

PÅSKEKRIM: JAN-ERIK FJELL – ROVDYRET






Fra cdon.no:
Oscar Fiva sitter fengslet på åttende året for drapet på sin venn Henrik Zahl. Fiva har alltid hevdet sin uskyld, og liket ble aldri funnet. Når Zahl plutselig dukker opp igjen, er etterforskningsskandalen et faktum. For det politiet finner, er liket av en nylig myrdet mann. Anton Brekke beordres til å etterforske saken. Samtidig kommer en fransk leiemorder til Norge. På oppdrag for en død mann. Anton kjemper mot større krefter enn han aner, mens et nytt drap planlegges.


Min kommentar:

Endelig har jeg blitt skikkelig kjent med Anton Brekke. Ja, jeg har slitt litt med å komme innpå Anton  i de tre første bøkene.  I bok nr 2 og 3 følte jeg at det løsnet litt.  Og nå, ja, - nå er vi nesten bestevenner.   Han imponerer meg og han irriterer meg.  Akkurat slik en bestevenn gjør.  Men det beste er at forfatter Jan-Erik Fjell gir Anton Brekke de aller mest spennende sakene å jobbe med. 

Jeg opplever noe rart mens jeg leser denne boka.  Jeg har jo så inderlig lyst til at forfatteren skal skrive bra, at boka skal være spennende, og at Anton Brekke skal være min krimhelt osv.osv.  

Og heldigvis skriver Fjell meget bra.  Denne boka er i tillegg svært lettlest.  Men det rare er at Anton Brekke blir litt borte i forfatterens kvaliteter.  Ja, jeg vet det høres rart ut.  Jeg håper at Fjell tar tak i hovedpersonen i neste bok, og gir han enda litt mere pondus og enda mere personlighet. -  Eller at han får en solid partner, - gjerne en dame.

I dene boka skal Anton konsen
trere seg om å jobbe i Norge igjen.  Som kjent er ikke jeg så glad i at norske forfattere skriver krim med handling i USA eller Øst Europa. - Områder hvor Fjell har plassert Anton Brekke i tidligere bøker.  Men Anton kan ikke kan dy seg denne gangen heller.  Han tar oss med utenlands, men bare en liten tur.

Og endelig opplever jeg å lese en bok hvor jeg blir overrasket over løsningen på gåten.
Takk !



Her finner du bøkene som Innbundet  og  Pocket




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar