tirsdag 4. april 2017

SPLITTER NY MUSIKK: TRINE REIN – THE WELL


2017  Joy Musi‎– JMA170103 


Endelig har Trine Rein gitt ut sin musikk på vinyl.  Det har jeg savnet .  Men nå snurrer Trines nye album «The Well» på platespilleren, og dette er full gåsehudfaktor fra første låt.

Trine Rein imponerte stort med sitt første album «Finders Keepers» i 1993.  Jeg kjøpte selvfølgelig cd’en.  Husker at vi hadde en diskusjon på hjemmebane angående hvor videoen  til «Stay with me Baby» var spilt inn.  Jeg var overbevist om at scenene ute i åker’n var spilt inn på Stubberudjordet i Sørkedalen.  På den tiden var jeg bestyrer på Samvirkelaget der,  og hadde utsikt mot jordet fra mitt kjøkkenvindu.  Andre var mer skeptiske.  Men jeg sto på mitt.  Nå ser jeg at Trine selv har skrevet på sin youtube kanal at location var rundt London.  Så da må jeg gi meg.  Men rapsåkene var prikk like, og til og med buskene var dønn likt plassert.  Ja ja, da er det ganske vakkert rundt London også da.

Det er vel få som kan måle seg med Trines Reins stemmeprakt her til lands.  Det viste hun jo til fulle i programmet «Stjernekamp» på NRK. Hennes stemme har en helt unik kraft som gir sangene hun fremfører noe helt spesielt. 

På denne skiva fortsetter hun å vise fram sin varierte musikksmak.  I så måte er det kanskje en litt mer leken Trine vi møter her.  Og det kler henne.  Hun serverer soul, rock, funk og pop.  Alt med like stø hånd,  .....  eeh stemme.

Trine har fått med seg mange flinke folk på denne plata.  Og min påstand er at når så mange folk fra A-laget i norsk musikkliv sier ja til et samarbeide.  Ja, da er det et kvalitetsstempen. 

Her er hennes samarbeidspartnere:
    Arranged By [String Arrangements] – Rainier Oleak
    Backing Vocals – Christine Meyer, Tony Carey, Trine Rein             
    Banjo – Ketil Steensnæs
    Design – Jørn Dalchow
    Drums – Gulli Briem
    Engineer – Kjartan Hesthagen, Tony Carey
    Guitar – Jostein Svarstad, Ketil Steensnæs, Magnus Berg, Ronni Le Tekrø, Tony Carey
    Instruments – Tony Carey
    Lead Vocals – Tony Carey (tracks: B1), Trine Rein
    Mastered By – Björn Engelman
    Mixed By – Addi 800, Bjørn Erik Pedersen, Bjørn Erik Pedersen
    Other [Styling/Make Up] – Janne Skarpeid Hermansen
    Photography By – Johs. Bøe
    Producer – Tony Carey
    Recorded By [Lead Vocals] – Christian Ingebrigtsen, Svein Dag Hauge, Tony Carey
    Written-By, Arranged By, Producer – Tony Carey, Trine Rein
    Written-By, Arranged By, Recorded By – Ronni Le Tekrø, Tony Carey, Trine Rein

Trine har med seg Tony Carey på vokal.  Tony er en amerikansk musiker og låtskriver som for oss nordmenn nok er mest kjent fra Ritchie Blackmores Rainbow. Han har også gitt ut en drøss med soloplater.  Etter å ha hørt låtene på «The Well» ganske mange ganger så hører jeg at Tonys stemme passer meget godt sammen med Trines.

Trine takker alle som har bidratt på plata.  I tillegg så takker hun sin bedre halvdel, og min tidligere nabo fra Sørkedalen, Lars Monsen, for at han ga henne billetter til en «Zappa Union Live» konsert i Oslo for noen år siden. Der var på den konserten hun fikk sansen for denne type musikk.

Kjære Trine!  Da du ble kjæreste med Lars var jeg redd for at du heretter skulle gi oss sånn lavmelt musikk som ofte ligger som filmmusikk på hans Tv-programmer. Men heldigvis tok jeg grundig feil.  Jeg er så inderlig glad for at du står fjellstøtt som en artist som våger å gå nye veier. Du utfordrer deg selv og gir oss gode musikkopplevelser med overraskelser underveis.

Dette er et album med sanger som fortjener radiospilling.  Jeg håper at jeg en gang kan få oppleve Trine live, gjerne sammen med Tony.  Fram til det skjer så spiller jeg skiva.

Takk til Trine og hennes venner for god og kraftfull musikk.  Og takk til min gamle nabo Lars som i 2014 presenterte en ny type musikk for sin kjæreste.  Det nyter vi alle godt av når vi hører på dette albumet.

Du kan høre musikken på  Tidal  og Spotify

Her kan du kjøpe musikken på  vinyl  og  cd






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar