fredag 17. februar 2017

FRA PLATEHYLLA: THE ALLER VÆRSTE: DISNILAND I DE TUSEN HJEM


1981.  Den Gode Hensikt ‎– DGH 102

The Aller Værste – TAV-  Bergensgruppa hvor ingen av medlemmene var fra Bergen.  TAV var et av Norges aller mest kjent punkband i 1980.  Vi kjenner alle til skiva Materialtretthet hvor Stupedama prydet coveret.  For dette albumet fikk bandet Spelemannsprisen i 1980. 
Jeg skrev om denne utgivelsen for noen måneder siden.  Det innlegget kan du lese her.













Men dette er altså det vanskelige andrealbumet.  Og jeg slår like godt fast med det samme.  Med den eventyrlige suksessen som TAV hadde med sin første plate, så måtte det være temmelig nervepirrende å følge opp med plate nr to.

La oss starte med coveret.  Igjen har gutta laget et skikkelig bra cover.  Her er det 15 Mikke Mus variasjoner a lä Picasso.  Farverikt, originalt og fint.

 Og jeg, som liker punk bedre som sekstiåring enn jeg gjorde som tjuefemåring.  Jeg digger denne skiva.  Her må du bli i godt humør.  Først dette farverike coveret, så side A med hele åtte tøffe låter, og side B med live-opptak hvor stemningen er med inn i stua mi.

Problemer underveis førte til at det kun er opplysninger om side 1 som er trykket på coveret.

Men plata klarte ikke å følge opp suksessen som gutta hadde med førsteskiva.  Husk det var mange gode norske band i denne sjangeren på denne tida, så det var ikke lett.  Albumet var en snarvisitt på 2 uker innom VG.lista, men en 33. plass som beste notering.


Altså, - nok en gang en bekreftelse på at andrealbumet kan være trøblete.  Men jeg liker plata jeg.  Heldigvis ligger albumet ute på Spotify, Wimp og Tidal.  Skru opp lyden, og kos deg med god gammaldags åttitallsmusikk.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar