onsdag 22. februar 2017

FRA PLATEHYLLA: JON EBERSON GROUP – POLARITIES


1982.  CBS ‎– CBS 85946


Jazz-rocken nådde mine ører på slutten av syttitallet. Det måtte vel være julaften i 1977 eller ’78 at det lå en flat pakke i størrelse 35 x 35cm under juletreet mitt.  Inni lå LP’en «Aja» med «Steely Dan».  Denne ble spilt jevnt og trutt noen år.

Men så fikk vi et ikke bare et, men to norske band, som spilte samme type musikk.  Og de spilte meget bra.  Lava og Jon Eberson Group ble favoritter. 

Dette er andrealbumet til JEG (Jon Eberson Group).  Albumet gikk rett inn på en sjetteplass VG lista Albumet fikk 15 uker på lista.  Totalt solgte albumet 30.000 plater, nøyaktig halvparten av det antallet som førsteplata «Jive Talking» hadde solgt.

Jon Eberson har vært profesjonell musiker i hele sitt voksne liv.  Før JEG spilte han bl.a.i Radka Toneffs band.  Jeg tror de aller fleste vil væe enig med meg når jeg n sier at Jon Eberson er en av de aller ytterste gitarister vi har i Norge.

Tidligere i dette innlegget nevnte jeg at det var to band som entret den norske jazzrockscenen tidlig på åttitallet.  Det andre bandet var Lava.  Det morsomme er at Sidsel Endresen var vokalist i begge band, samtidig.

Dette var et hyggelig gjenhør med et solid band, og musikere som har satt sitt preg på norsk musikkliv i flere tiår.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar