tirsdag 14. februar 2017

TV-SERIE: SAKNAD





Kanal:  Tv2 Sumo / C-More
Skuespillere:  Helena Bergström,  Johan H:son Kjellgren,  Johan Widerberg, Samuel Fröler.  
Sjanger:  Krim
Sesong: 1, 4 episoder.
År:  2017


Fra Tv2 Sumo / C-More:
Politietterforsker Maja Silver vender tilbake til hjemstedet for å lappe sammen forholdet til datteren Rebecka. Men livet tar en ny vending når en ung kvinne blir funnet død i en grøft. Er det en ulykke, et selvmord eller et mord?


Min kommentar:

Helena Bergström  er en av mine favoritter.  Ja, jeg vet, - jeg har mange favoritter.  Men det får man når man ser tv sånn ca 20 timer i døgner.  Nå kom jeg plutselig til å tenke på den gangen jeg ble oppringt av en kar som drev undersøkelse om folks tv-vaner.  Han spurte og grov om alt mulig, før han kom til spørsmålet om hvor lenge denne damen så tv pr dag (eller døgn som jeg ville sagt). «16 – 20 timer» svarte jeg.  «Eh, unnskyld» sa mannen i telefonen. Jeg gjentok svaret.  Da la han på, uten å si et ord.  Han trodde vel at denne kjerringa tulla me’n.

Jeg ser altså mye tv, og særlig krim.  Jeg blir lykkelig når jeg oppdager nye serier, sik som denne nye svenske serien som jeg oppdaget for en stund siden.

Historien er vel ikke så original akkurat.  Jeg har sett en del svenske og norske filmer fra bygdemiljo hvor diverse kirkesamfunn har stor innflytelse.  Svenskene ser ut til å dyrke denne type historier.  Men med Knutby-historien i minne, så er det kanskje ikke så rart.

Ingrediensene i denne historien er kanskje ikke så original:
-        - En kvinnelig etterforsker vender tilbake.
-       - Hun er ikke så altfor populær blant sine medarbeidere
-        - Et relativt lukket kirkemiljø
-       - En tilsynelatende ond pastor
-        - Konflikt med kirkens mørkemenn
-        - I tillegg finnes det en mor-datter konflikt

Men selv om historien kan virke kjent, så gjør det ikke noe.  Det er fremdeles rom for overraskelser og tvister.  Og Helena leverer som alltid. Det er også morsomt å se Helenas datter Molly som her spiller mot sin mor.

Det eneste jeg ikke liker med denne serien er at den er altfor kort.  Skulle gjerne sett 12 episoder, minst.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar