søndag 25. februar 2018

DAGENS BOK: JØRGEN BREKKE - PARADISPLANETEN






Fra nlb.no:
Fra forlagets omtale: Under russefeiringen i Trondheim blir en brannmann heist opp for å sette russelua på hodet til Olav Tryggvason-statuen. Ved Tryggvasons føtter, øverst på den 14 og en halv meter høye søylen, finner de et menneskehode. Hodet tilhører en mann fra Strindheim som er blitt halshugget. I London blir sekretæren i The Royal Society drept på samme måte. Ved liket ligger en beskjed: Du skal miste hjelmen. Hva er sammenhengen mellom disse hendelsene og et brorskap inspirert av den engelske filosofen, vitenskapsmannen og forfatteren Francis Bacon som døde i 1626?


Min kommentar:

Lydbok fra nlb.  13t 24min

Aller først; - Hvem var Francis Bacon?  Jeg er en faktanerd, og når bakside-teksten på den boka jeg skal lese inneholder navnet Francis Bacon, så må jeg repetere mitt skolepenum før lesingen starter.

Francis Bacon (født 22. januar 1561, død 9. april 1626) var en engelsk filosof, statsmann, jurist, advokat, forfatter og en pioner av den vitenskapelige metode. Han tjenestegjorde både som riksadvokat (Attorney General) og rikskansler. Selv om hans politiske karriere endte i vanære etter at han ble anklaget for korrupsjon, fikk han stor innflytelse på ettertiden, særlig som en forkjemper for filosofi og utøver av den vitenskapelige metode under den vitenskapelige revolusjonen.  Som 45-åring giftet Bacon seg med en 14-åring.  Francis Bacon hadde dårlig helse hele livet, og døde som følge av en lungebetennelse.  Lungebetennelsen pådro han seg mens han  drev og undersøke hvordan kvaliteten på kjøtt kunne bevares ved å fryse det ned.

Så langt om Francis Bacon før jeg startet med boka.  Men det skulle bli mer om Bacon. Den ene historien villere enn den andre.  Det som gjorde mest inntrykk, bortsett fra hans innsats for å bevare kjøtt var uten tvil påstanden om at filosofen og vitenskapsmannen Francis Bacon arrangerte sin egen begravelse, og at han ledet et hemmelig brorskap som jaktet på evig liv. Et brorskap som har virket helt frem til vår tid.

Dette er den femte boka jeg leser av Brekke og bok nr 4 om politietterforskeren Singsaker.  Denne gangen må han reise til London for å få nøstet opp alle de nødvendige trådene som finnes i både fortid og nåtid.

Jeg kan røpe så pass som at både turen til London og tilværelsen i Trondheim blir ganske heftig for Odd Sinsaker, hans kjæreste Felicia Stone og deres venninne Siri Holm.

Jeg digger Brekkes bøker hvor han på mesterlig vis forener fortid og nåtid.  Ja, jeg blir faktisk tvunget til å lære litt. Jeg har flere ganger vært nødt til å google litt mens jeg hører på lydboka.  Det er da en stor fordel ved å ha både lydboka og tilgang til Google på mobilen.  Da slipper jeg å ta pause i lesingen mens  jeg holder meg oppdater på de historiske personer og begivenheter etter hvert som de dukker opp i Brekkes bøker.

Så kom ikke her og si at man blir dum av å lese krim!  Jeg har nemlig hørt den påstanden et par ganger. Jeg kommer uansett til å forsette med å lese krim.  Ja, jeg har fakktisk allerede Brekkes neste bok "på øret".

Her kan du kjøpe boka som innbundet og som pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar