1991. EMI – 7990151
|
Prosjekt «vinyl til frokost»
Det aller
første jeg tenker i det tonene fra spor 1 fyller stua er at dette må være en
gjeng sinte unge menn. Fordi her er det
mange utrop av F*ordet, og MF* uttrykket.
Bandet ble
startet i 1987, da under navnet Monalisa Overdrive. Men før de gav ut
debutalbumet skiftet de navn til Barbie Bones.
Dette albumet er plate nr 2 fra bandet.
Kritikkene var gode, og de vant faktisk Spelemannsprisen for dette
albumet. Det tøffeste av alt var nok da et av bandmedlemmene benyttet takketalen til å spørre hele det norske folk om
noen tilfeldigvis hadde en ledig hybel.
Men det den
noe berusede musikeren ikke hadde tenkt så nøye over var at han for åpen
mikrofon oppga telefonnummeret sitt. Men
det var flere som delte på dette nummeret, ettersom dette var fastelefonen som
var installert i kollektivet hvor musikeren bodde. Det gikk ikke lenge før denne telefonen
begynte å kime. Ooopps !
Her kan du
se den berømte takketalen.
Trofeet
forsvant i løpet av natta, men heldigvis ble det funnet igjen i snøen utafor
vinduet. Ingen av bandmedlemmene var noe
særlig interessert i å beholde trofeet.
De donerte det derfor til utestedet «Garage» i Bergen mot en, etter mitt
begrep, ganske lukrativ avtale.
Medlemmene i Barbie Bones skulle ha gratis inngang og rimeligere øl på
livstid.
Det er slike
historier som skaper ekte Rock’n’Roll. Og denne historien fant jeg i Bård Oses bok "100 Beste Rockeplater fra Bergen".
Bandet ble
lagt merke til, i hvert fall i Bergen.
Her er hva bloggen til deichman.no skriver om bandet:
Med sin
blanding av rock, punk, funk og indisk raga sparket Barbie Bones i gang en ny Bergensbølge, og var sammen med Pogo
Pops og Chocolate Overdose plutselig det mest spennende som foregikk innen
norsk musikkliv.
«Høyoktan
psykedelisk boogiefunk», skrev musikkavisen Beat i forbindelse med utgivelsen
av plata, og det er en ganske presis beskrivelse.
Men til
tross for turne i USA, tusenvis av videovisninger på MTV, og Spelemannspris, så
solgte ikke plata.
Bandet
takket for seg. Den gang mente de at
plateselskapet ikke har fulgt opp på en seriøs måte. Senere har de vel innrømmet at de ville bare
være musikere, og hadde vel ikke helt den økonomisk innsikten som var nødvendig.
Men Yngve
Sæthre har heldigvis fortsatt å jobbe med musikk. I dag er han vel en av de beste produsenter
og samarbeidspartner som er å oppdrive her til lands.
I Deichmans
blogg nevnes det en episode hvor bandet kaste fiskeslo på publikum under en konsert. Kanskje ikke så veldig populært.
Jeg er
faktisk usikker på om jeg har hørt denne plata før nå i dag. Jeg liker’n.
Det er full fart og splleglede.
Kan kanskje virke litt rotete i enkelte partier, uten at det forringer
kvaliteten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar