tirsdag 20. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: TRYGVE SKAUG – SANGER DU SKAL FÅ NÅR JEG DØR



2017.  Grammofon ‎– GRAMLP17125


Fra grammofon.no:
Trygve Skaugs nye album handler om 13 ting han vil rekke å si. Til de folkene han må huske å si det til. For hvis du bryr deg, er glad i eller elsker noen så må du for all del ikke vente med å si det til i morgen. Trygve håper han kan lage en million sanger til med ting han vil rekke å si, men dette er starten. Dette er SANGER DU SKAL FÅ NÅR JEG DØR.

Min kommentar:

Jeg oppdaget Trygve Skaug ved en tilfeldighet, - på Instagram faktisk hvor jeg for noen måneder opprettet min egen konto. Det er ikke ofte jeg er innom kontoen , og enda sjeldnere at jeg poster noe.  Men en tidlig morgen satt jeg og bladde litt.  Og så plutselig kom jeg over noen korte små vers eller sitater eller hva jeg nå enn skal kalle dette:

 


Og så, noen dager etter, dukket jaggu Skaug opp igjen.
Vi som ikke har noen jobb å gå til, har den fordelen at vi kan se på TV på dagtid.  Og allerede neste formiddag så var det et eller annet bortpå skjermen som fanget min interesse.  Jeg hevet blikket og der var sannelig mitt nye Instagrambekjentskap.

Da jeg så forsto at denne karen hadde gitt ut plater, og at den siste plata fantes i vinyl, - ja, da var det bare på trykke på kjøp-knappen på Big Dippers nettbutikk. 

Og her om dagen kom plata med posten. Det er med en viss spenning jeg legger den på platespilleren. Og her er mine umiddelbare reaksjoner på tekst og musikk som dette albumet gir meg.

A1   Launch status check (spenn deg fast):        
Det første sporet åpner med noe som jeg oppfatter som et romfartstema.  Hva kunne vel passe bedre i disse dager hvor det nettopp er skutt uten rakett med en Tesla.  Det som overrasker meg aller mest er den lange ventelista for å få reise tl Mars, og ikke bare reise. Men bosette seg der.  Jeg så plantegninger over den bittelille landsbyen som planlegges der oppe.  Da tenkte jeg mitt.  Jeg føler meg til tider alene og ensom her i Brønnøysund, men tenk hvordan det da ville blitt på Mars. Vi er jo dønn avhengig av å ha våre nære og kjære rundt oss. 
Så med denne låt # 1 har jeg startet på min musikalske reise med Skaug.  Jeg aner at dette blir en spennende og kanskje litt uforutsigbar.

A2   Det går over:
Noe av det viktigste i et forhold er å opprettholde en form for balanse og likeverd uansett hvilket tema vi snakker om.  Men så er vi jo ofte ulike da.  Min samboer var uhelbredelig pessimist, mens jeg var og er det motsatte.  Dette kom særlig til syne i perioder hvor vi drev med restaurering av hus.  Jeg gikk på, med stort mot og entusiasme.  Og ofte uten å ha tenkt så nøye gjennom prosjektet.  Mens min kjære sa «Nei detta går aldri bra». Da så arbeidet var unnagjort var ofte jeg bare sånn passe fornøyd.  Jeg hadde jo sett for meg noe mye finere og flottere i min fantasi.  Jeg var jo da allerede i gang med å tenke ut et nytt prosjekt.  Mens min kjære sa alltid «Det blei jaggu fint».  Han var strålende fornøyd med resultatet som var mye bedre enn det han hadde sett for seg.  Slik oppnådde vi en viss form for balanse i vårt forhold.

A3   Sangen du sku´ få.        
Jeg tenker at alle kunne hatt et Skaug i sin nærhet.  En som kunne omforme kleine eller vakre øyeblikk til verselinjer som kunne tas fram ved behov. 

A4   Skuddsikker.
Som forelder er man konstant bekymra.  Tenk om det hadde vært mulig å beskytte barna mot alle farer som truer.  Det holder dessverre ikke alltid å kle på de håpefulle en hjelm og redningsvest.  Våre barn har så mange utfordringer på sin vei.  Vi kan ikke annet enn å gi dem en mest mulig komplett verktøykasse med på veien.

A5   Det er oss to
Vi som er så heldige å elske, har elsket, blir elsket eller har blitt elsket vet hva magi er.  Vi trenger ikke  si mer, - med tillegg av denne sangen da.

A6   Kjære Oslo 
Jeg har bodd i Oslo i 30 år. Flytta nordover til hjembygda mi for noen år siden da min samboer døde.  Men jeg savner Oslo på så mange måter.  For min del er nok hovedårsaken at selv om jeg kjenner bortimot alle på hjemstedet mitt, så har jeg vært borte for lenge.  Mitt sosiale nettverk er i Oslo.  Men jeg er jo fullstendig klar over at Oslo også er kontrastenes by. Det er store forskjeller:  Men de forskjellene er det faktisk bare du og jeg som kan gjøre noe med.  Ja, og så politikerne da.

B1   Øynene til mora mi
Det er noe vi ikke kommer fra:  Vi bærer alle med oss en arv.  Det kan være utseende, væremåte eller posisjon. I tidligere tider holdt familiene mere sammen.  Man bodde ofte i generasjonsboliger, og det var en selvfølge at man tok vare på sine gamle foreldre.  Samfunnstrukturen har endret på dette.  Vi har flere hjelpemidler enn tidligere, men likevel har vi det mer travelt enn noen gang.  Ensomhet blant eldre er et stort problem. Kanskje noe å tenke på neste gang vi har en såkalt god unnskyldning for å ikke ta en telefon eller besøke våre foreldre.  Om noen tiår er det vi som er de gamle foreldrene.  Foreldre elsker sine barn uansett, og det samme gjelder fra barn til forelder. Hvorfor ikke vise eller bevise det oftere.

B2   Broren din 
Selvfølgelig måtte det komme en sang til «broren din».  Som den eldste i en søskenflokk så forstår jeg så inderlig godt hva artisten mener med denne teksten.  Søskenkjærlighet er en god blanding av kjærlighet og ansvar.  Kanskje jeg kjenner litt ekstra på det med ansvar fordi jeg er noen år eldre enn mine søsken.  Da jeg så for noen å siden fikk helsemessige utfordringer og derfor ikke kunne være så mye tilstede som tidligere, så var det et tap som ble fulgt av en sorg. Men heldigvis har jeg klart å bli overbevist om at den gjensidige kjærligheten også mellom søsken er like sterk selv om man ikke er i stand til å ta så mye ansvar og bidra med praktiske ting tidligere.  Kanskje søskenkjærligheten er det forholdet som oftest blir underkommunisert.  Noe å tenke på for noen og enhver.

B3   Nouraddins vise
Kjærlighet er et vidt begrep.  Her tar artisten for seg nestekjærligheten.  F.eks. den vi nordmenn møter flyktninger og asylsøkere med.   Hvorfor er vi skeptiske? Er det så enkelt som at vi ikke har nok kunnskap?  Jeg tror nok at svaret er mer sammensatt enn som så.  Et ordtak sier «En fremmed er en venn du ennå ikke har møtt» En utvidelse av vennekretsen er vel i de fleste tilfeller utelukkende positivt.

B4   Egen planet
Ja, denne visa kan bety så mangt.  Først tenkte jeg at Trygve Skaug ønsket og trodde på liv på andre planeter og besøk at disse, eller at Skaug var selveste mannen i månen.  Men så kom jeg til å tenke på teorien om av kvinner er fra Venus og menn fra Mars.  Fine ord er på sin plass i begge tilfeller.
Men av en eller annen grunn dukket det opp et annet bilde fra mine barndoms somre. Den gang var avstandene lengre og telefonen var fraværende.  Og de som hadde telefon unnlot å bruke den, fordi det var svindyrt.  Jeg tenker på sommergjestene som kom på besøk hver sommer.  De kom som regel sørfra med en fullpakket bil med takgrind op takket, baksetet fullt av unger, og et røykende foreldrepar i forsetet.  Etter feriens slutt og bilen igjen var pakket, bar det sørover igjen.  Det var nok da enda mindre plass på sørovertur.  Hele familien hadde feitet seg opp på god gårdsmelk og ekte fløte tatt rett fra toppen av spannet.  I tillegg hadde far fiska slik at de skulle ha hele vinteren.  Jeg ser for meg fjesene i bakruta da vi vinket farvel og visste at all kontakt var brutt i minst 11 måneder.  Ja, de kunne like gjerne reist til en annen planet.  Særlig for oss som ikke hadde vært utafor hjembygda. En litt pussig parallell kanskje, men heldigvis kan man ikke styre hvilke tanker som en sangtekst kan lokke frem.

B5   Noe som ligger i blodet 
Selvfølgelig måtte far også få en sang. For guttunger flest er vel far den aller første superhelten, den tryggeste og sterkeste.  Det er far som viser styrke, og denne styrken skal man så vise sine egne sønner.  Den kan ikke være greit å være mann.

B6   Spare en plass til meg       
Dette høres ut som en reservasjon.  Men om avsender av disse ord og toner som er fremført her lever en liten bit av sin egen lære så er jeg overbevist om at det kvalifiserer til at plassen reserveres.  Jeg skulle gjerne lagt inn et godt ord for vedkommende.  Men jeg har nok ingen kontakter jeg kan benytte meg av.

Jeg liker godt såkalte temaplater.  Jeg tviler på at noen har utgitt  en slik plate før. Jeg må innrømme at jeg ofte har tenkt på hvem som vil dukke opp i min begravelse, og om noen vil si noen pene ord.  Hvem vil sende blomster? Eller hvem vil gi penger til det formålet som jeg allerede har bestemt?  

Men det jeg kanskje er aller mest nysgjerrig på er om mine bestemmelser vil bli fulgt til punkt og prikke.  Det er jo ganske irriterende at jeg ikke får oppleve dette.

Men tilbake til denne flotte utgivelsen.  Vinylplata ligger i et flott utbrettscover hvor tekstene er gjengitt på innsiden.

Men en ting lurer jeg på; - Maria S.? Mulig at jeg har oversett det, men jeg finner ikke etternavn.   Jeg tipper at det er Maria Solheim.  En jente som jeg synes vi har hørt altfor lite til.

Mitt håp etter å ha hørt albumet flere titalls ganger er at vi alle tar Trygves utfordring.  Om vi ikke skriver like fine sanger som han, eller tekster for den saks skyld.  Så er alle i stand til å formulere noen enkle ord.  Det kan være muntlig eller skriftlig.  Eller vi kan gjøre en god gjerning, ta en telefon, eller bare møte et blikk eller gi et smil.  Det koster så lite, men det er like fint å gi som å få.

La oss bli litt snillere med hverandre, og la ikke ordene være usagt..

Du kan høre albumet på Tidal eller Spotify


Jeg har oppdaget at det på Tidal og Spotify er en låt som ikke er med på vinylutgivelsen.  Det er en nydelig duett med Marthe Valle «Er det du som kommer hjem». Ser at den også finnes på cd-utgivelsen.  Hvorfor den ikke er på vinylutgaven vites ikke.
Du kan kjøpe albumet som cd , hvit vinyl eller vanlig 










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar