fredag 2. februar 2018

TV-SERIE: EN NATT






Kanal:  Nrk
Sesong:  1
Episoder: 10
Skuespillere:  MyAnna Buring, Anders Baasmo Christiansen, Lars Berge,  Erik Madsen,  Lars Arentz-Hansen, Maria Grazia Di Meo,  Gísli Ørn Garðarsson, Nosizwe Baqwa
Land:  Norge

Fra nrk.no:
Romantisk serie om to menneskers første møte på en blind date.


Min kommentar:

Endelig!  Denne serien har jeg ventet på.  Var faktisk innom Nrks nettsider i går kveld:  Jeg håpet at de kanskje hadde lagt ut serien, men neida, oppstart var satt til kl 06.09 i dag tidlig.  Jeg må innrømme at jeg er ikke oppe riktig så tidlig om morran.  Men det gikk ikke så mange timer før jeg tok en TV-økt, og så alle 10 episodene.

Dette er altså serien som skal følge opp suksessen etter «Unge lovende» og «Skam».  Og det er tydelig at Nrk har forberedt seg, for de har like godt produsert to utgaver av serien, en norsk og en engelsk utgave. I den norske utgaven har Anders Baasmo Christiansen rollen som Jonas, mens Gísli Ørn Garðarsson ivaretar samme rollen i den engelske utgaven.

Når det gleder den kvinnelige hoverollen så har Nrk gjort et meget lurt valg i å engasjere den svenske skuespilleren MyAnna Buring.  Hun imponerer med å spille hovedrollen i både den norske og den engelske utgaven.  MyAnna er jo nesten mere engelsk enn svensk, så hun er perfekt.  Og hva passer bedre enn at en svensk tjei ivaretar rollen som serveringsdame på en kafe i Oslo.

Vi som er selverklærte TV-slaver har tidligere sett MyAnna Buring i serier som Ripper Street og Downton Abbey.
Ellers gjør Nosizwe Baqwa, søstra til Tshawe, en hederlig innsats.  Håper vi får se mer av henne.

Denne serien har nok en litt eldre målgruppe, enn de nevnte serier.  Dette handler om en mann og en kvinne som møtes til en blind date.  Det skal etter hvert vise seg at begge har sin ballast.  I starten mistenker jeg at det er Elisabeth som har hatt trøbbel i sitt hittil levde liv, men det skal vise seg at også Jonas har litt å bale med under den blide, litt godslige overflaten.

Vi blir temmelig godt kjent med disse to gjennom noen timer.  Så vidt jeg har oppfattet så blir denne serien vist i såkalt realtime.

Dette er en lun og romantisk serie.  Jada, det kan være kleint noen ganger.  Men virkeligheten er jo også klein.  Jeg likte serien godt, og koste meg i de 10 x 25 minuttene hele serien varer.

Du kan se en liten smakebit her

Men det aller beste var kanskje hvordan man viser fram Oslo.  Jeg fikk nesten litt «hjemlengsel» etter å ha hatt Oslo som postadresse i nesten 30 år.  For dere som tror at Oslo kun er en trist storby, så er jeg overbevist om du endrer mening etter å ha sett denne serien med flotte scener fra Grünerløkka, Akerselva og Kubaparken.
Serien anbefales.  Du finner den på Nrks nettsider





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar