søndag 11. februar 2018

KVELDENS FILM: THE BLIND SIDE







Kanal:  Tv2
Sjanger:     Komedie/    Drama
Skuespillere:     Sandra Bullock,     Tim McGraw,     Kathy Bates,     Quinton Aaron,     Ray McKinnon     m.fl.
Regi:     John Lee Hancock
Nasjonalitet:     USA
Språk:     Amerikansk
Lengde:     2 t. 8 min.
Produksjonsår:     2009

Fra flmweb.no:
Basert på en utrolig, sann historie om å vinne mot alle odds.
Michael Oher har ikke fått noe gratis i livet. Den storvokste tenåringen fra skyggesiden i Memphis kommer fra en ødelagt familie, og på skolen er han håpløst langt etter. Så blir han tatt inn i varmen hos en handlekraftig dame fra byens beste strøk. Det forandrer livet for dem begge.
Tenåringen Michael Oher kjemper seg gjennom hverdagen i Memphis, nærmest hjemløs. En hustrig kveld går han langs veien og blir oppdaget av Leigh Anne Tuohy. Hun finner ut at gutten er klassekamerat med datteren hennes. Leigh Anne insisterer på at Michael, som er kledd i shorts og t-skjorte midt på vinteren, må komme inn fra kulden. Uten å nøle foreslår hun at gutten kan overnatte hjemme hos familien hennes for natten. Det som begynner med en vennlig gest, blir til noe langt mer etter som Michael blir en del av Tuohy-familien til tross for den svært ulike bakgrunnen deres.
I sitt nye miljø må tenåringen takle situasjoner han aldri har opplevd. Familien hjelper Michael med å få talentene hans opp i dagen, både på skolebenken og fotballbanen. Hans personlighet og bakgrunn får også stor innvirkning på resten av familien.

Min kommentar:
 Ok, tenkte jeg, nok en erkeamerikansk film av disse «based on a true story», som det går minst tretten av på dusinet.

Det som fristet meg til å ta en titt var at en av mine absolutte favoritter, nemlig Kathy Bates har en rolle i filmen. Ja, og så Sandra Bullock da. Hun er heller ikke så aller verst, men hun har dessverre ikke alltid fått roller å arbeide med som fortjent.
Men selv om jeg er sånn halvskeptisk så må jeg faktisk innrømme  at jeg, etter å ha sett den altfor lange filmen ferdig, er ganske positiv.

OK, - det kunne vært kuttet ca en halvtime. Men historien er faktisk ganske god, - og i motsetning til mange andre såkalte «based on a true story filmer» så er denne faktisk sann.

Denne filmen viser oss et par/tre viktige ting.
 -  Det er håp for alle, uansett bakgrunn.
 - «Dumme» (beklager, men dette er et uttrykk fra filmen)        elever bør kanskje få stoffet presentert på en annen              måte.
 - Ved å vise medmenneskelighet og omsorg hjelper man         ikke bare andre, men også seg selv.

Her kan du kjøpe filmen som DVD






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar