torsdag 15. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: DE LILLOS – SVEVE OVER BYEN MED KRINGKASTINGSORKESTERET



2018. Drabant Music ‎– DM57LP




Fra bigdipper.no:
Hovedstadens «husband» gjennom 30+ år holder seg stadig aktuelle med ny musikk og nye konsertkonsepter. Bandet ligger definitivt ikke på latsiden, og på sensommeren i fjor kunne omkring 1500 heldige tilskuere få med seg deLillos sammen med Kringkastingsorkestret i vakre omgivelser på Frognerseteren. På Sveve Over Byen Med Kringkastingsorkestret får vi 18 ‘Lillos-slagere, både nye og gamle låter, backet av stryk og blås fra et av Norges beste orkestre. Det er særdeles hyggelig å høre kjente og kjære låter i ny drakt – mange får et ekstra mektig preg over seg, uten at det blir for pompøst av den grunn. På andre låter bidrar KORK til å fremheve nye, eller mindre tydelige elementer i låtene. En konsertplate ingen fans kan være foruten!


Min kommentar:

Vet du hvilken låt som kom på 3.plass i den norske finalen i Melodi Grand Prix 1961?  Hva har det med saken å gjøre, tenker du kanskje.  DeLillos er kanskje ikke det bandet man forbinder med MGP.  Men tro det eller ei, låten er faktisk «S’il vous plait», skrevet at Lars Lillo-Stenbergs far Per. Låten ble fremført av, og senere spilt inn på plate med Per Asplin.



Og hvem var det ellers som deltok på den norske MGP finalen?  Jo, Kringkastingsorkestret, eller KORK, som er det litt mere moderne navnet på orkestret.

Dette er jo en «Best-of plate med noko attåt».  Men deLillos liker å gjøre litt ekstra utav ting, så da inviterer de like godt med KORK.  De tar så utgangspunkt i en av sine aller mest populære sanger «Sveve over byen». deLillos er et Oslo-band, og hvor svever du mere over Oslo enn på Frognerseteren?  

Jeg skulle gjerne vært der.  Det må ha vært en flott opplevelse.  Jeg har hittil vært på hundrevis av konserter.  Men blant de aller beste minnene er de konsertene som fant sted i Holmenkollen tidlig på nittitallet da Dollie-jentene fremførte sin «Which Witch-forestilling». Det å sitte på tribunen i Holmenkollen ved midnatt på St Hansaften flere år på rad er opplevelser jeg vil ha med meg for alltid.

Dette albumet til deLillos består av 2 Lp-plater i et flott utbrettscover. På coverets innside er det oppført navn på bandmedlemmer og musikere i KORK.  Men jeg kunne likevel ha ønsket med litt mere info.  Gjerne et vedlegg.

Låtene er kjente, men det er likevel spennende å høre dem i en ny drakt.  Jeg elsker klassisk musikk og er begeistret for deLillos.  Så en kombinasjon av disse er slett ikke å forakte.  Det låter helt fantastisk i stua mi. Særlig når jeg skrur opp volumet.

Jeg har hørt fra noen venner som var tilstede på konserten at NRK gjorde opptak. Jeg har funnet ut at konserten har vært sendt på radio, men er usikker på om den har blitt eller vil bli sendt på TV.
Du kan høre Nrks konsert her

deLillos kan det med å skape unike opplevelser.  De har opptrådt i Operaen, de har gitt oss en maraton med alle sine album, de har holdt kontorkonsert på taket av en politistasjon, de har spilt inn album i en villa med kun en mikrofon og de deres sanger har blitt brukt i en forestilling på selveste Nationalteatret.
Så nå er jeg spent.  Hva blir det neste?

Her kan du kjøpe albumet som cd eller vinyl



Du kan høre albumet på Tidal  og  Spotify


 Finner ingen klipp fra denne konserten, så inntil videre får vi lytte til tittellåta:






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar