torsdag 8. februar 2018

FRA PLATEHYLLA: SMALL AFFAIRS – SMALL AFFAIRS



1985.  Odeon ‎– 13 7491 1



Prosjekt  «vinyl til frokost»


Allerede i det de første tonene fyller stua mi, så hører jeg at dette er åttitallet.  Det jeg i første omgang oppfatter som strykere er nok synth.  Det at artistene tok i bruk synth ble av de aller fleste sett på som en berikelse.  

Men jeg strittet i mot, - - lenge.  Ja, jeg nærmest hatet dette nye vidunderinstrumentet.  Jeg likte gitarbasert rock, punktum!  Og var vel på det tidspunktet overhode ikke villig til å diskutere den saken.  Kjøpte vel knapt ei plate med nyere musikk på åttitallet, bortsett fra A-has Hunting High And Low.  Men det var fordi jeg følte tidlig at dette albumet fra A-ha ville bli et viktig album i norsk musikkhistorie.

Jeg fortsatte å kjøpe progrock skiver som var ti år gamle eller mer.  Og så, på slutten av åttitallet fikk jeg en vekkelse i form at jeg oppdaget klassisk musikk.  Så da spilte jeg nesten bare klassisk musikk i ca 6 – 7 år.
Men heldigvis har man evne til å forandre seg, og i dag så hører jeg faktisk en del på åttitalls musikk.  Og mitt store åttitalls-hull i platesamlinga er nå i ferd med å bli fyllt.

På Small Affairs plate er det tydelig at vi befinner oss i tiden etter A-ha.  Men dette låter også svært tilnærmet lyden av Alphaville. 

Jeg vet lite eller ingenting om dette bandet.  Dette er alt som står skrevet på Wikipedia:  
Small Affairs var en norsk pop-gruppe som gav ut albumene Small Affairs (1986) og No reason to feel blue (1988). Small Affairs bestod av Giert Clausen, Eivind Fivelsdal og Svein Harfjeld. Albumet Small Affairs oppnådde 20.-plass på VG-lista Topp 40 Album i 1987.

På denne skiva har bandet fått hjelp av mye fint folk.  Det navnet som kanskje overrasker meg mest er Steinar Albrigtsen.

Credits:
Acoustic Guitar  – Espen Melby
Arranged By, Producer – Small Affairs
Backing Vocals – Arvid Esperø, Håkon Iversen, Steinar Albrigtsen, Terry Heart
Drums – Svein Harfjeld
Engineer – Jan Erik Kongshaug
Guitar [Additional] – Svein Mæhle, Werner Grini
Keyboards, Backing Vocals – Eivind Fivelsdal
Producer – Arvid Esperö
Vocals – Gert Clausen


Så derfor ville jeg vært svært glad om noen kunne gi meg litt mere info.  Bruk kommentarfeltet, eller send mail til to-rini hotmail.com

Heldigvis dukker bandet opp i et Nrk klipp.  Men du verden som jeg irriterer meg over programlederen her.
Du finne klippet i «Veras vindu»  02.04.87












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar