tirsdag 27. februar 2018

FRA PLATEHYLLA: WAALER/SELENIUS – DARKER THAN THE NIGHT



1979.  Octave  ‎– OCLP-01


Prosjekt  «vinyl tilfrokost»



Jeg kjøpte denne vinylplata for sånn ca 15 år siden. 
Det var overskriften på QXLs auksjon som fanget min interesse: «AUNT-MARY RELATERT» sto det med store bokstaver.  Og selvfølgelig la jeg inn et bud.  For kr 60,- var plata mi.  På den tiden var denne plata til salgs både titt og ofte.  Akkurat nå ligger det et titalls eksemplarer til salgs på Discogs.  Prisene varieire fra € 17   til € 35, i forhold til kvalitet på vinyl og cover.

Det er faktisk første gang jeg spiller denne plata.  Jeg har vel egentlig bare glemt den.  Så derfor var jeg litt spent i dag tidlig da jeg plukket ut min daglige frokostplate.

Etter at musikken starter på A-siden, måtte jeg sjekke platespilleren.  Trodde et øyeblikk at jeg hadde feil hastighet.  Men når så sangen har fått satt deg litt, så  forstår jeg; -  Dette er jo musikk fra en tid hvor Bee Gees var populære, og det er tydelig at her har noen vært begeistret for Gibb- brødrene.

Dette overrasket meg noe ettersom dette skulle være en Aunt Mary relatert plate.  Øystein Selenius Olsen var bassist i Aunt Mary da bandet startet i 1969.  Senere gikk han  til andre prosjekter, bl.a. teater.

Ellen Waaler var sanger, skuespiller, komiker og kostymedesigner.  Hun døde i 2002.  Vi husker henne kanskje mest fra KLMs univers hvor hun hadde rollen som Pia Sava.

Både Ellen og Øystein deltok i rocke musicalen Rocky Horror Show.

Dette er ei plate i en sjanger som er ganske langt unna  den rockemusikken som Aunt Mary presenterer.  Dette er vel mere jazz/rock med innslag av funk og disco.  Litt tidsriktig i forhold til når albumet ble utgitt.

Uansett; - ei morsom plate å ha i samlinga. 

De har med  seg et solid mannskap i studio. 
Sjekk bare her: 
Backing Vocals – Kari Laila Thoresen, Ketil Stensvik
Bass, Percussion – Sveinung Hovensjø
Cello – Elisabeth Gran Pedersen
Drums, Percussion – Finn Sletten
Flute, Saxophone [Soprano, Tenor] – Jan Henry Thoresen
Guitar – Bjørn Kristiansen, Erik Wesseltoft
Harp – Bente Pedersen
Organ [Hammond B3] – Helge Grøslie
Percussion – Arne Forsgren
Piano, Electric Piano, Organ [Hammond C3], Backing Vocals – Kari Stokke
Piano, Synthesizer [Moog], Strings, Organ, Vocals,                Backing Vocals – Øystein Selenius
Saxophone [Alto] – Bjørn Kruse
Strings, Synthesizer [Moog] – Kjell Rønningen
Trombone – Øyvind Westby
Trumpet – Fred Nøddelund
Vocals, Backing Vocals – Waaler


Her kan du se Ellen Waaler danse med Inger Lise Rypdal og Leif Juster i et uforglemmelig klipp.




1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett