mandag 12. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: SALUKI



1977.  Compendium Records ‎– FIDARDO 6

2017.   Round 2 ‎– R2LP011



Fra rockipedia.no:
Progressivt rockeband fra Oslo som eksisterte en kort periode i andre halvdel av 70-tallet. Besetningen var Freddy Dahl (vokal, gitar), Peter Berg Nilsen (vokal, saksofon), Kjell Rønningen (keyboards; Ruphus), Sverre Beyer (bass) og Bjørn Jenssen (trommer).
Gruppens eneste plate ble innspilt i oktober 1976 og utgitt med et omslag som ikke levnet kjøperen noen tvil om at dette var progressive saker. Alt fra maleriet på omslaget, via den fargerike plateetiketten til musikken i rillene, vitnet om at Saluki ønsket å hevde seg blant landets ledende innen progressiv rock.
Platen inneholdt også en ny versjon av «Take The Road Across The Bridge», som Dahl hadde spilt inn med Junipher Greene fem år i forveien. Sylvi Lillegaard (fra Ruphus) og Radka Toneff deltok som korjenter på dette kuttet. Dessverre fikk aldri Saluki vist sitt fulle potensial. I løpet av 1977 ble gruppen oppløst. Jenssen og Dahl gikk til Ruphus.


Min kommentar:

Dette bandet oppdaget jeg på slutten av syttitallet.  Mine favorittband på den tiden var de som spilte rock.  Jo tøffere, jo bedre.  Av norske grupper var jeg vært svært begeistret for band som Junipher Greene og Ruphus.  Gruppa Saluki spilte litt samme type musikk, så det var ikke så rart at jeg la merke til dem.  Men det skulle bli umulig for meg å få skaffet det eneste albumet de ga ut.  

På syttitallet var det viktigste for meg å få tak i musikken.  Derfor fikk jeg lånt plata hos en slektning som bodde på Østlandet.  Betalte porto begge veier, og fikk tatt opp musikken på et kassettbånd.  Men som alle dere som husker syttitallet vet, så ble kassettbåndene ofte båndsalat.  Det skjedde selvfølgelig også med mitt hjemmelagde Saluki-bånd.

Da jeg så flytta til Oslo i 1979 ble jeg nesten i ekstase over å finne denne skiva på et loppemarked.  Betalte en tier, og var svært  fornøyd.  

Men det er nesten så jeg mistenker at det lå en forbannelse over min Saluki-musikk.  For det skulle ikke gå så lang tid før en «god» venn fikk låne plata, for å kopiere til tape slik jeg hadde gjort noen år tidligere.  Resultatet ble at jeg aldri så denne plata igjen.  Både plata og den «gode» vennen ble borte.

Jeg har mistet mange plater opp gjennom åra, fordi jeg har vært snill å låne bort musikken min.  Men etter denne opplevelsen så har jeg aldri lånt bort en LP.  Har jo etter hvert forstått at vinylplatene er mye mer verdt for meg enn for de som låner.

Det skulle gå vel 20 år før jeg fikk tak i et nytt eksemplar av Saluki.  Men da hadde prisen doblet seg mange, mange ganger.

Men nå har den norske platelabelen Round2 gitt ut albumet på nytt.  Jeg tipper mange er glad for det.  Dette albumet koster bare kr 299,-.  Om du legger på en femtilapp får du den grønne utgaven.  Dette er uansett mye rimeligere enn om du skal kjøpe den originale utgaven.  Men akkurat nå ligger det faktisk en del eksemplarer ute på Discogs.com. Men obs.obs:  Jeg ser det er en del dårlig kvalitet til salgs der nå.



Grønn vinyl

Her kan du kjøpe albumet på vinyl

Du kan høre albumet på Tidal og  Spotify













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar