fredag 9. februar 2018

NY VINYL I POSTKASSA: RUPHUS - 030678



2017.  Pan Records ‎– PALP 038


Fra bigdipper.no:
Plateselskapet PAN har dykket i Sveriges Radios arkiver og kommet over et uutgitt konsertopptak med Ruphus fra 1978. I programmet Tonkraft opptrådte bandet og musikken ble spilt inn live på en to-spors opptaker. Det låter rått og autentisk og vil være helt essensiell lytting for fansen. Plata kommer med fyldige linernotes og inkluderer CD som er mer uredigert enn Lp-utgaven og inneholder også mellomsnakk.


Min kommentar:

Gleden sto i taket i mitt beskjedne hjem da jeg oppdaget at mitt absolutte favorittband gjennom tidene, nemlig Ruphus, skulle gi ut ny plate.  Aller først så tenkte jeg at bandet skulle gjenforenes, og at det skulle gis ut en plate i forbindelse med dette.  Kanskje ikke så rart at den tanken slo meg, ettersom den originale vokalisten Gudny Aspaas kom med ny plate for ikke så lenge siden.  Jeg skrev selvfølgelig noen linjer om den skiva da den kom..


Men jeg oppdaget fort at dette var utgivelsen av en konsert fra 1978.  Det er kult at svenskene har opptak fra konserter av norske  band.  Og det aller beste er at disse konsertene nå deles med oss.
Det første som slår meg er den supre lyden.  Er det mulig???  Helt utrolig at dette er opptak fra en konsert i et radiostudio i 1978. 

Og så blir jeg jo bittelitt skuffa over at det ikke er Gudny som er vokalist, men etter å ha fulgt bandet siden starten så vet jeg jo at Gudny ikke var med i 1978.  Men for all del, - Sylvi Lillegaard gjør en god jobb.

Jeg har kjøpt den blåe vinylvarianten.  Den skal finnes i 200 ex.  Er’n ikke fin?



Jeg er litt mere usikker angåene hvor mange ex det finnes i svart vinyl, da jeg har lest 500 ex på det ene nettstedet og 400 ex på et annet.

Stilig at det fulgte med en cd.  Det er lenge siden jeg la en cd i spilleren min.  Men jeg vet at dette er musikk som vil bli mye spilt i heimen her, så derfor vil jeg spare den vakre blåe vinylen min.
Ekstra hyggelig med info og presentasjoner mellom sporene.

Svenskene har gitt ut en del skatter på denne labelen.  Jeg bare nevner Aunt Mary - Barbed Wire Waves (Swedish Radio 1971).  Og husk, neste band som gis ut er ingen ringere en Prudence. Løp og kjøp, folkens.

Men mens du venter så kan du jo sjekke Nrks arkiv, hvor du finner en hel konsert med Ruphus.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar