mandag 16. september 2013

3096 DAGER






Fra Platekompaniet.no

Ti år gamle Natascha Kampusch forlater familiens hus i Wien på morgenen den 2. mars 1998, men dukker ikke opp hverken på skolen eller hjemme. En tolvåring er vitne til at hun blir dratt inn i en hvit minibuss. Wolfgang Priklopil kjører henne til sitt hjem i Strasshof, en halvtimes kjøretur fra Wien. En omfattende ettersøkning ble innledet, men uten resultater. 700 hvite varebiler ble kontrollert, inkludert kidnapperens bil. Priklopil hevdet å ha vært hjemme på bortføringstidspunktet og blir sjekket ut av saken. Hun er hans fange helt til 23. august 2006.





Min kommentar:
Dette er en film du helst vil slippe å se. For jeg kan ikke la vær å tenke på at dette er sannheten.  En virkelig verden hvor jeg befinner meg i halvannen time, mens denne jentungen måtte holde ute i 3096 døgn.  Og det er ikke til å holde ut.  Jeg hadde faktisk problemer med å puste gjennom hele filmen.  Et par ganger var det så ille at jeg måtte ta pauser.
Skuespillerne passer perfekt til rollene de gestalter.  Natascha Kampusch spilles av den irske skuespilleren Antonia Campbell-Hughes (30).  Hun er meget troverdig i rollen.  Ryktene sier at hun sultet seg før innspillingen startet.  «Det var for å oppleve smerten», sa hun. Hun er uhyggelig tynn.  Men Natascha veide selv kun 40 kg da hun klarte å rømme fra sin kidnapper. Den andre hovedrollen, kidnapperen Wolfgang Prikopil, spilles av den danske skuespilleren Thure Lindhardt, mens Kampusch' mor spilles av danske Trine Dyrholm.
Filmen handler kun om, som teksten sier, 3096 dager.  Vi får vite minimalt om jentas iv før kidnappingen, og når jenta slipper fri så slutter filmen.  Boka gir oss jo litt mer, men jeg tror faktisk at dette er et bevisst grep fra regissørens side, og jeg mener han lykkes med dette forholdsvis stramme grepet.
Men filmen har en kraftig mangel, - språket.  Det blir helt feil når de snakker engelsk.  Historien har gitt oss noen grusomme menn fra Østerrike, Hitler, Fritzl og Prikopil. Derfor burde de snakket originalspråket. Jeg sitter og irriterer meg over dette hele tiden. Men på den annen side så kan man kanskje forstå at østerrikerne ikke vil lage akkurat denne filmen.
Dette er ikke en film man MÅ se.  Men på den annen side er det en film man aldri vil glemme, om en sak man aldri vil glemme eller kan glemme.

Terningkast: 4,5






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar