mandag 21. mars 2016

DAGENS BOK : A.C.GJERSØE - JERNJOMFRUEN




Fra cdon.no:

Ondskapen vender tilbake ... I desember 1981 forsvant en ung mor sporløst fra hjemmet sitt utenfor Tønsberg. Alice skulle bare ut og lufte hunden mens den lille sønnen hennes sov. Hun kom aldri tilbake. Tretti år senere forsvinner to nye kvinner fra samme distrikt; en av dem blir funnet død og ille tilredt i skjærgården. Ida Gabler, en ung, samfunnsengasjert journalist i Tønsberg Tidende, blir involvert i etterforskningen. Kan saken ha en forbindelse med den seneste overfallsvoldtekten i området, eller ligger andre motiv bak? Politiet famler i blinde, men de pårørende krever svar. Da en som står henne nær, også blir borte, innser Ida Gabler at det begynner å haste. Journalisten blir forbløffet over å avdekke spor som fører tilbake til krigens dager, og til hennes egen families fortid. Snart aner hun konturene av en ny og skremmende sammenheng. Den virker bare for ond til å være sann - og for nær og truende til at hun kan kjenne seg trygg ...


Min kommentar:

Herved er all min skepsis til forfattere av såkalt kiosklitteratur borte vekk.  Ikke det at jeg har lest så mange sånne serier.  Den siste var vel «Sagaen om Isfolket» for sånn ca 20 år siden. 
Da jeg forsto at det var en seriebokforfatter  som hadde skrevet denne boka, så var jeg vel egentlig ikke skeptisk, men forventningene var heller ganske lave.  Men jeg skal love dere at jeg ble overrasket i posistiv forstand.

Det er høyspenning fra første avsnitt hvor en gutt på vel et år blir alene etter at hans mor går ut for å sjekke hva som foregår utafor hvor huset de befinner seg. Huset er gammelt og trekkfullt, det har slokna i ovnen, gutten er sulten, våt og kald, og moren kommer ikke tilbake.  Hva skjer med moren?  Vil gutten overleve?  Hva med de merkelige folkene på nabogården? 
Og når spørsmålene har hopet seg opp i første kapittel, - Ja, da hopper vi 30 år fram i tid, og spenningen bare øker.

Dette er noe av det mest spennende jeg har lest på lenge.  Jeg blir nesten stolt når en norsk forfatter skriver en så pass original krim.  Om jeg skal peke med en kritisk finger på en ting så er det at morderen avsløres litt tidlig.  Men likevel klarer forfatteren å holde på interessen min til siste setning er lest. Det kan jo være like spennende å få vite hvorfor og hvordan som hvem.

Jeg håper så inderlig at denne dama fortsetter å skrive krim, gjerne en helt serie.
Dette er året påskekrim!

Her finner du boka som innbundet  og  pocketutgave


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar