søndag 13. mars 2016

SPLITTER NY VINYL: VIOLET ROAD - IN TOWN TO GET YOU


2016.  Columbia.  88875126711

Fra lastfm:
Mange regner nå Violet Road som et av landets absolutt ypperste live-band. Godt hjulpet av radiohits som «Can You Hear The Morning Singing», «Burning Up», «Face of the Moon» og «Good Girls», har de også festet grepet om platekjøperne.
Der disse gutta dukker opp blir det fest, og det siste året har de blant annet dukket opp hos Lindmo, i Senkveld, med den offisielle låten for NRKs TV-aksjon og som åpningsnummer på Idrettsgallaen. I vinter dro bandet til Ocean Sound på Giske for å spille inn nytt album. Med seg hadde de co-produsent Jonas Lie Theis, miksetekniker Christer Andre Cederberg – og noen selvpålagte regler:
– «Vi spiller mange instrumenter, og har nok vært glad i å bruke disse veldig mye. Denne gangen ønsket vi å gjøre produksjonen strammere, og lagde et dogme: Alt som spilles på en sang, må tåle å være skikkelig høyt i miksen. Hvis ikke må det bort! Målet var et mer minimalistisk, samtidig sterkere, uttrykk, med unisone temaer som kan synges med på –også når musikken er instrumental», forteller vokalist Kjetil Holmstad-Solberg.Første singel «Higher Ground» kommer 5. August. Å kalle denne eller resten av det kommende albumet for minimalistisk, vil være å ta i. Fremdeles har musikken mange lag, men hvert av disse har fått bedre plass. Fortsatt er det mange ulike, til dels ganske sprikende, inspirasjonskilder å spore. Men et modent studioband trekker på sin femte langspiller konsekvent i samme retning. Storslagent i det ene øyeblikket – melankolsk, nært og sårt i det neste. Albumet som kommer i februar har fått tittelen «In Town to Get You». Det er en god beskrivelse på hvordan tilværelsen for fem ulastelig antrukne nordlendinger har artet seg de siste årene: På en nærmest uendelig reise fra by til by, for å vinne stadig nytt publikum. Når Violet Road kommer til din by gjelder det å passe seg. Ellers blir du fort tatt, du også!

Min kommentar:


Jeg vil aller først rette en stor takk til Åge Aleksandersen. Fordi han var den som oppdagen disse gutta.  Nå klarer de seg utmerket på egenhånd, men takket være Åge fikk de litt starthjelp.  Han så at disse gutta hadde noe helt spesielt.  Jeg er  helt enig med Åge.  Nå er nok en utgivelse på plass i platehylla. Og mine damer og herrer.  Må jeg få lov til å presentere.  Den vakreste vinylskiva som er produsert noen gang. Det har i det siste blitt utgitt mye farvet vinyl, men denne tar virkelig kaka.

Denne plata er like vakker for øynene som for ørene.





Jeg har følelsen av at Violet Road dukker opp over alt.  De spilles mye på radio, og de har vel gjestet alt som finnes av talkshow på TV.  Ikke så rart.  For disse gutta er veldig sjarmerende, og usedvanlig musikalske.  Jeg tør vedde på at uansett hvilket instrument du gir disse gutta, så kan de spille på det.  Når de så sier at de har ei søster som er enda mere musikalsk, og en mor som ha rfått utmerkelse for sitt arbeide innen musikk. Ja, - da er det nesten så jeg får hakaslepp.


Bandet må være et av de mest hardtarbeidende vi har her i landet.  Jeg har inntrykk av at de er konstant på veien.  I tillegg så kommer plateutgivelsene ut med korte intervall.  Det siste til glede for samlere som meg.  Om du, som jeg, samler vinyl så bør du skaffe deg denne skiva. 

Her finner du musikken på  cd  og  vinyl

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar