onsdag 9. mars 2016

SPLITTER NY VINYL: MARIA MENA – GROWING PAINS


2016.  Columbia.  88875178661
Fra mariamena.no:
Hele Norges Maria Mena trer endelig frem fra stillheten med sitt syvende studioalbum ”Growing Pains”. I kjølevannet av Menas samlivsbrudd var det vanskelig for henne å sette i gang en skriveprosess – i hvert fall i våken tilstand. Det skjedde noe ganske forbløffende, nemlig det at underbevisstheten hennes slo inn og Mena manet frem halve albumet i søvne.
«Growing Pains»-albumet er en ærlig og nydelig beskrivelse av å finne seg selv i en situasjon hvor livet blir snudd på hodet. Mena har en unik evne til å formidle et nyansert følelsesspekter, og i motsetning til mange andre tør hun å vise det frem. Tittelsporet «Growing Pains» kategoriserer Mena som den mest essensielle låta på albumet, og forklarer at noe av det viktigste hun har lært er å finne i den.

Min kommentar:

“Jeg skriver best musikk når jeg er deprimert”, sa Maria Mena i et intervju (Jeg tror det var på Skavlan) for en del  år siden. På det tidspunktet var hun lykkelig og lite produktiv.  Nå er Maria nyskilt, og etter produksjonen å dømme så er hun ganske ulykkelig.   Som vanlig er resultatet meget tilfredstillende når Maria er litt deppa.  

Dette er hennes «skilsmisseplate».  Den er så uendelig trist, men likevel så uendelig vakker.  Hun setter ord på alle de følelsene vi noen og enhver har kjent på.  For vi har alle vært der, så dette er kjent landskap.  Men vi behøver en håndverker i ord og tone for å beskrive hva begge gjennomgår ved et samlivsbrudd.
Om det er en stund siden du opplevde bruddet, så kjenner du igjen noe eller alt:  sinne, skuffelse, sårhet, sjalusi, skyld, samvittighet, fortvilelse, usikkerhet, tap, osv.osv.  Jeg kunne holdt på i evigheter.  Maria finner de riktige ordene.  Det fine er at selv om det er umulig å skrive om et brudd uten at den andre parten ufrivillig dras inn, så har hun klart å gjøre akkurat den biten med respekt selv om hun berører de vanskelige tingene, som f.eks å fordele skyld.  Men jeg føler at hun klarer å balansere dette på en verdig måte.

Av og til kan kanskje tekstene bli vel banale.  Som f.eks linjer som «Cried enough to fill an ocean”.   Ok da!  Jeg tåler det, når resten av skiva er så pass bra. Jeg har heller ingen problem med at plata er så pass personlig.  Om man kjenner til Marias karriere så langt, så er man kjent med hennes ærlige og ganske så personlige tekster.  Hennes styrke ligger i formidlingen, og det er nettopp dette som gjør Maria Mena så unik.

Vinylutgaven kommer i et utbrettscover.  Tekstene er trykket på innerposen. Men jeg må nok en gang mase om dette med  en nedlastingkode eller en cd.  For dette er ei skive som kommer til å bli spilt mye, I lang tid framover.  Er redd vinylen kommer til å bli utslitt.
M.a.o. – et kjøp jeg er ganske så fornøyd med.

Ifølge  Se og Hør skal Maria Mena leve mer I 2016.  Jeg er usikker på hva det betyr, så jeg matte finlese litt.  Og der star det faktisk at hun bl.a. skal trene litt mindre, altså motsatt av alle oss andre.  Jeg håper bare at det ikke betyr at artisten MM blir borte.

Her finner du musikken på  cd og  vinyl



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar