onsdag 30. mars 2016

FRA PLATEHYLLA: OLE PAUS – NYE PAUS-POSTEN



1977. Zarepta. Za 33009

Fra wikipedia:
Nye Paus-posten er et musikkalbum med Ole Paus, utgitt i 1977. Albumet lå 12 uker på VG-lista og endte med 4. plass som beste plassering.
Albumet var etter Paus-posten det andre i en serie på totalt fem musikkalbum der Paus brukte skillingsvisens form til å skrive korte, ironiske og på grensen til injurierende kommentarer til samfunnsliv, politikk og kjendisenes overfladiske liv.
I visen «Folk og røvere i Tromsø by» gjør Paus bl.a. narr av AKP(m-l), «sjølproletarisering» og Mads Gilbert.



Min kommentar:

Hvorfor lages det ikke slike plater mer?  Jo, forresten når jeg tenker meg om så er dette litt i den gata Bare Egil Band/ Black Debbath driver.  Men jeg vil ha mer, mer, mer!!   For denne plata er nesten like aktuell i dag, nesten 40 år etter.
En skulle kanskje tro at innslagene i dagens nyheter er glemt i morgen, men her er hva jeg husker om sakene som kommenteres i visene på denne plata:

1.    «Berge Furre Boogie Woogie»

Dette mener jeg dreide seg om at SV politekeren hadde lekket noen opplysninger om navigasjonssytemet Lorang C.  Var det samtidig at det ble forbudt å døpe guttebarna for Lorang?
       2.    «Tigirs O'hoi»
 Nok en gang dro He Heyerdahl på ekspedisjon.
3.    «Folk og røvere i Tromsø by»
Det husker jeg godt. Oktober bokhandel i Tromsø ble sprengt med dynamitt. Tror det var første gang noe sånt skjedde i Norge i fredstid.
4.    «Sommer i Sarons dal»
Jeg husker ikke akkurat hva Paus sikter til her.  Men Sarons Dal og Aril Edvardsen ble vi jo oppmerksom på den denne tiden
5.    «Balladen om Arne Bendiksens tapte ære»
Jeg husker ikke denne saken heller.  Men jeg husker navnet Eva.  Om jeg ikke tar feil var hun mot band som hadde et politisk budskap, som f.eks Vømmøl og div samiske band. 
      6.    «Gråt, bare gråt, Argentina»
Fotball og Norge.  Nei, det ikke bra den gang heler.
7.    «Balladen om L. J. Dorenfeldt»
Dorenfeldt forbinder jeg kun med Torgersensaken.
8.    «Sladder»
Sladderpressen fungerte vel den gang som nå.  Men om jeg ikke husker feil så fikk vi et nytt tilskudd i året etter.  I 1978 kom nemlig Se og Hør.  Bladet som tok sladderen til nye høyder.
9.    «De liker det! De liker det!»
Må innrømme at jeg gikk glipp av høyesteretts advokat Nordhuus erotiske noveller i bladet Alle Menn.  Men det tar jeg ikke så tungt.
10. «God jul, gledelig jul»
Her oppsummerer Paus saker og personer som har preget nyhetsbildet i 1977.  Selv husker jeg arrestasjonen av Lars Gule i Midt-Østen.  Om ikke jeg husker feil så hadde han reiseveska full av sprengstoff.  Han skulle lage en salutt i forbindelse med 10-års markeringen av 7-dagers krigen i 1967.  Selv sier han at han ikke ville utføre en terrorhandling, og hadde derfor nektet å plasssere sprengstoffet på steder hvor det ville gå menneskeliv tapt.


Alt i alt et trivelig  gjenhør med ei plate som jeg nok ikke har spilt gjennom så alt for mange ganger.
Får samme følelsen som når jeg blar gjennom en gammal "Hvem-Hva-Hvor"bok.  Men Ole Paus presenteres nyhetene på en måte jeg digger.

Albunet lå på VG-lista i 12 uker 1977/78.   Høyeste plassering var en  4.plass.  Ganske godt gjort for et slikt album.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar