torsdag 24. mars 2016

FRA PLATEHYLLA: SALT & PEPPER BAND – KRYDDER


1975.  Scanax Music.  SALP 76001

Fra ballade.no:
Popgruppe fra Oslo, dannet høsten 1972 og oppløst i 1978, reorganisert i 1979 og oppløst igjen midt på 80-tallet, mest kjent for sitt samarbeid med Trond Granlund og Marius Müller. Salt & Pepper Band gjennomgikk store forandringer både i besetning og musikalsk uttrykk. Fra å være et rent danseband, ble gruppen gradvis et rent rockeband, før det endte opp som Granlunds backingband.

På sin første LP, Krydder (1975), besto Salt & Pepper Band av Jan Sverre Braathen (gitar, saksofon, piano), Steinar Horn (vokal, keyboards, trompet), Rolf Thomas Thommessen (vokal, gitar), Bjørn Gjennestad (bass, fløyte) og Even Bjerke (trommer). Braathen og Thommessen delte på jobben som komponister, og halvparten av tekstene var på norsk. Den musikalske menyen var mer eller mindre ren dansemusikk.

Min kommentar:

Jeg skal ærlig innrømme at denne plata har stått urørt i platehylla siden 1976.  Den har aldri vært spilt.  Jeg husker godt at jeg fikk den til bursdagen min.  På den tiden jobba jeg ved det lokale samvirkelaget.  En liten butikk hvor vi solgte alt fra melk til sement og spiker, samt Lp-plater og Kassetter.  Jeg mener det var et firma som het Euronett som reiste rundt og satte inn, og bytta plater.  De hadde plater fra eget selskap, Four Jets, svensktopp og en del andre norske band.  Men de hadde også en del utenlandske band fra andre plateselskap.  Men det aller verste var at de forseglet platene med et klistremerke som var umulig å fjerne uten å ødelegge coveret.  De aller fleste cover som har hatt denne forseglingen har skader ved åpningen.

Jeg husker at den dagen jeg hadde bursdag, kom konsulenten fra Euronett for å fylle å med nye plater.  Etter å ha blitt gjort ooppmerksom på butikkjomfruas bursdag, så fikk jeg altså denne skiva i gave.

Jeg forstår jo hvorfor denne er uspilt.  På den tiden var jeg ikke noe særlig glad i norske band, og slett ikke danseband.  Det var kun brukbart på lokalet til dans.

Når jeg så setter på skiva i dag hører jeg at den inneholder en miks av dansemusikk og calypsorytmer, a'la Banana Airlines. Jeg må vel være så ærlig å si at denne plata vil ikke bli utslitt, men det var artig å høre den, 40 år etter at jeg fikk den i gave.  Bedre sent enn aldri.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar