tirsdag 15. mars 2016

DAGENS BOK: ROY JACOBSEN – HVITT HAV




Fra cdon.no:
"...huset var blitt mindre, dørene lavere, vinduene smalere; lukta av mennesker hadde sittet som maling i disse veggene, nå bare som duften av tung, våt jord; hun dro fingertuppen gjennom doggperlene og satte seg på foreldrenes seng, der moren hadde dødd. La Lars ta over Barrøy, var det siste hun sa. - Og reis, du er ung og klok, vend havet ryggen, lær av meg... Ingrid sa nei. Året er 1944. Ingrid har vendt tilbake til sin barndoms øy, og tror hun er alene. Hun setter garn og ruster seg for vinteren. Hun klyver over gjerdene som da hun var barn. Men hun er ikke noe barn. Og på uventet vis får hun oppleve kjærligheten gjennom noen intense vinteruker. HVITT HAV er oppfølgeren til suksessromanen DE USYNLIGE. Denne gang spenner Roy Jacobsen opp et enda større lerret, og leverer en sterk og handlingsmettet roman om et skjebneår i norsk historie.


Min kommentar:

«Øyfolket  lengter alltid tilbake» sa min mormor. Hun flyttet fra sin barndoms øy da hun var 63 år. Hun og morfar var da blitt godt voksne og det ble for slitsom å drive gården på øye der langt uti havet.  Men hun skulle leve enda 40 år, og hun gråt hver eneste dag av lengsel.  Jeg var med henne en av dr siste gangene hun var der ute.  Vi lot henne få gå noen timer i fjæra og plukke skjell.  Da var hun lykkelig.

Jeg ser mye av min gamle mormor i hovedpersonen Ingrid som vi ble kjent med i «De usynlige», og som vi møter igjen i denne boka.  En sterk kystkvinne som kjemper for å få dagene til å strekke til, å få mat på bordet, å være der for de andre, sikre økonomien til livsopphold for folk og husdyr, samt ta vare på eiendommen.  

Jeg er full av beundring og kjærlighet for disse folkene.  De hadde en styrke som vi bare kan drømme om.  Kroppslig arbeide gav dem kroppslig styrke og god fysikk, og gjennom alle utfordringer ble den psykiske styrken bygget.

I tillegg til den daglige kampen for tilværelsen får vi i denne boka ekstra spenning ettersom vi møter Ingrid i de årene hvor Norge er i krig.  Og de som kjenner historien vet at Helgelandskysten slett ikke var forskånet for krigshandlinger. Ingrid er bare en liten, men viktig brikke.  Vi følger hennes personlige kamp både under og etter krigen.


Om du ikke leser bøker til vanlig, så bør du uansett vurdere disse to bøkene av Roy Jacobsen.  Om du ikke orker å lese, så prøv lydbøker.

Mitt innlegg om den første boka om Ingrid, "De usynlige", finner du her

Her finner du boka "Hvitt hav" som  innbundet ,  pocket , lydbok på cd , lydbok Mp3  og  til nedlasting.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar