søndag 20. mars 2016

DAGENS BOK: SELMA LØNNING AARØ – VENSTRE HÅND OVER HØYRE SKULDER




Forlagets omtale:
En mann står på fortauet og kysser en kvinne. Uten noen tilsynelatende forklaring løper han ut i veien og blir påkjørt. Hva var det som fikk ham til å løpe? Hvem er han? Og er det noen som egentlig kjenner ham? I denne intense romanen er alle i ferd med å miste noe. Helen ser den gifte elskeren sin bli overkjørt før hun får fortalt ham om barnet hun bærer, 16 år gamle Elvira tror hun har tatt livet av faren sin og skamfart moren sin, Georgs kone Marta er kraftig rammet av Altzheimer og Alma har mistet det vakre ansiktet sitt i en brann. Dette er utgangspunktet for fire ulike historier som etter hvert smelter sammen. De forskjellige menneskeskjebnene veves i hverandre ved hjelp av slektskap og tilfeldigheter, men felles for alle fortellingene er at de handler om tap, om det å miste og ikke nødvendigvis få noe igjen. Venstre hånd over høyre skulder er en rørende og betagende fortelling om hvor lite man kjenner sine nærmeste og om ensomhet i fellesskapet.

Min kommentar:

Jeg har alltid lest mye.  I det siste har det blitt mest krim.  Men av og til er det greit å koble av med noe helt annet.  Og denne boka er virkelig – «noe helt annet».  Jeg måtte virkelig konsentrere meg.  Jeg måtte starte på nytt flere ganger for å få tak i hva dette egentlig handlet om.  Ja, det stilles krav til meg som leser. Og jeg liker det.  Det er faktisk litt deilig med ting som ikke kommer lett. 

Dette er en bok om mellommenneskelige forhold på alle nivåer.  Boka beskriver savn, skyld og tap.  Men aller mest føler jeg at dette er en flere historier som veves inn i en overordnet historie om sorg. Sjelden har jeg hatt en så sterk fysisk reaksjon mens jeg har lest en bok.  Jeg ble ekstra grepet av historien om det eldre ekteparet hvor frua har fått Alzheimer. Både denne og de andre historiene gestaltes av så hele, solide mennesker.  Forfatteren lar oss komme inn under huden på dem.  Men det skjer ikke uten motstand.  Jeg måtte virkelig jobbe meg gjennom denne boka.  Jeg tror faktisk at jeg hadde hatt nytte av å lese denne boka da jeg var noen tiår yngre.  I tillegg til alt alvoret så er det mange små drypp av noe jeg vil karakterisere som ungdommelig humor.

Etter å nå ha lest boka ser jeg fram til en filmatisering som kan dyrke stemningen og gi oss opplevelsene fra hver enkeltes ståsted.  Mulig at det er den noe ungdommelige formen som gjør at fortellingene blir så billedlige for meg.
Dette var virkelig en helt annerledes leseopplevelse. Krevende, morsom og til ettertanke J

Her finner du boka som  pocket  eller til nedlasting
         

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar