søndag 27. mars 2016

KVELDENS FILM: THE ARTIST




fra cdon.no:

Stumfilmstjernen George Valentin nekter å tro at talefilmen kan utrydde stumfilmen. Mens hans egen karriere går helt i stå, blir han overkjørt av en vakker, ung kvinne som han hjalp inn i verden, og som er forelsket i ham.

Min kommentar:

Da fikk jeg endelig sett denne kritikerroste filmen.  Jeg har hatt den liggende lenge, men av en eller annen grunn så har jeg kviet meg litt for å gå løs på den.

Ja, den er jo rar, men på en sjarmerende måte, og hovedrolleinnehaveren er sjarmerende, på en rar måte.  I dag fremstår han som en glatt kjekkas, men i datidens film, rundt sånn ca 1930, var han nok den kjekkeste av de kjekke.    I dag, hvor man kan få til hva som helt på et filmlerret, så føles det unektelig litt rart å gå tilbake til filmens spedbarnsstadium.

Men jeg blir faktisk litt overrasket, på den positive måten.  Jeg begynner å legge merke til hvor mye jobb det faktisk ligger bak filmproduksjon.  Og at det, utolig nok, er mulig å få med seg handlingen i en film uten ord. Men vi har heldigvis musikken til god hjelp.  Og den er mektig.
Skuespillerne overspiller, men det var nok en nødvendighet ettersom de formidler uten ord.  Det kreves mer tydelig mimikk og litt overdrivelse av kroppsbevegelser.  Historien er etter min mening syltynn, men det er faktisk ikke så viktig.  Filmen når sitt publikum uansett.

Men når det er sagt så må jeg legge til at dette er et publikum som sannsynligvis er ekstra interessert i film som kunstform og filmens historie.  Om du befinner deg i den målgruppen, så har du noe å glede deg til om du ikke allerede har sett denne perlen av en film.

Oi, jeg holdt nesten på å glemme at denne filmen vant Oscar for beste film i 2012.

Her finner du filmen som DVD,  Blu-ray og VOD.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar