lørdag 7. februar 2015

FRA PLATEHYLLA: BAROCK – BARE EN BLÅVEIS


1976. Mercury. 6 317 507.






«mic.no»
Progressivt rockeband fra Stavanger. Laget sin eneste LP i 1976 med Johnny Sareussen som produsent og en besetning bestående av Magne Høyland, Anders Bru, Bjørn Aslaksen, Reidar Olsen, Sveinung Sand og Tommi Haukland. Albumet hadde alle de ingredienser som ekte prog-rock på 70-tallet skulle inneha; lange, improvisatoriske soli, flertematiske komposisjoner, innslag av klassisk og folk, partier med elektrisk fiolin – til og med en liten trommesolo. Bjørn Aslaksen komponerte det meste av musikken. Tekstene var både norske og engelske, noen av dem hentet fra så markante diktere som Oscar Wilde og Hans Børli. Bandet ble oppløst i 1977. Bru startet Stavangerensemblet, Høyland dukket senere opp i Asfalt og Wasa Band.

 
Min kommentar:

Snill progrock fra Stavanger. Men jeg savner tekster. Beklager, men jeg har problemer med å oppfatte siddisdialekten. LP-formatet skal, ETTER MIN MENING,  inneholde tekster, enten på cover, platepose eller på et ekstra insert.

Jeg la ikke merke til dette bandet på syttitallet. Mulig de var litt for snille for meg. Og så var ikke utvalget av LP plater så mye å skryte av heller. I Brønnøysund fantes det to butikker som solgte musikk, G.Sørensen og Alf T.Nielsen. Men jeg tviler på om de noen gang hadde denne skiva til salgs. Jeg bestilte plater via ungdomsbladet Det Nye. De anbefalte utgivelser, som ble merket «Månedens plate anbefalt av Det Nye» Om ikke jeg husker feil så var dette ofte samleplater av forskjellige slag, som f.eks Treff-platene.

Men tilbake til Barock. Kanskje de var for snille? Det ble jo adskillig mere trøkk i gutta da de sttartet i nye band, som Stavangerensemblet, Asfalt m.fl.

Skiva låter bra. Lydbildet er nesten forut for sin tid. Det er litt mere fyldig enn produksjoner man kan sammenligne med fra samme tidsperiode. Og dette kommer musikken til gode. Dette er en av mange plater som må gis ut på nytt. Gleder meg til den kommer på Wimp, så jeg kan spare vinylplata mi.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar