torsdag 26. februar 2015

SPLITTER NY VINYL: MARIT LARSEN – WHEN THE MORNING COMES


2014. WARNER MUSIC NORWAY AS  . 5054196273019  .

Fra platekompaniet.no:
Etter tre studioalbum produsert av Kåre Vestrheim, inntar Marit Larsen for første gang produsentrollen selv. Resultatet er fjerdealbumet When The Morning Comes, anført av den fengende singlen "I Don't Want To Talk About It".
Etter forrige plate, Spark (2011), følte Larsen følte seg klar for noe nytt. Da muligheten til å tilbringe tid i Nashville dukket opp i 2013, lot hun seg ikke be to ganger. Planen var å endelig spille inn det folkalbumet hun har syslet med på si gjennom hele solokarrieren, inspirert av forbilder Gillian Welch, Patty Griffin og Dave Rawlings Machine. Men så gikk det ikke helt sånn. I stedet opplevde hun en kreativ forløsning i møte med et ungt og svært produktivt musikermiljø. Den vellykkede skriveprosessen fikk henne til å tenke det kunne være en idé å også spille inn albumet i utlandet - og det var jakten på en amerikansk produsent som fikk henne til å innse at hun like gjerne kunne ta jobben selv. At hun selv måtte sitte ved roret, ha en visjon og være til stede i alle ledd av prosessen.
I arbeidet med albumet har Marit Larsen forsøkt å strekke seg bort fra det søte hun forbindes med som artist. Akustisk gitar og strykere er holdt tilbake, og hun har jobbet en hel del med stemmebruken - blant annet ved å være mer bevisst på at det faktisk er hun som skal synge låtene når hun har skrevet dem. Et personlig høydepunkt ble arbeidet med trommeslager Matt Chamberlain, Marits "største trommishelt i hele verden", som spiller på plater hun har hørt på hele livet (Fiona Apples, blant annet). Coldplays strykerarrangør Davide Rossi bidrar også på albumet.

Min kommentar:


Jeg setter gjerne på ei plate med Marit Larsen. Hennes musikk har vi hittil funnet i popsjangeren. Men på denne plata beveger vi oss mer over i Country-landskapet. Og dette kler virkelig Marit Larsen. Enkelte har karakterisert Marits stemme som barnslig. Når jeg lytter til denne skiva, så føler jeg at Marits stemme passer svært godt til denne musikkformen. Ja, i de beste partier kan hun minne litt om selveste Dolly Parton. Kanskje det er denne veien artisten bør gå? Tja, kanskje om hun skal satse stort på den Amerikanske markedet. Men om hun skal beholde oss norske/europeiske tilhengere så bør hun, etter min mening, beholde de lette poplåtene, men vi tar gjerne imot låter med køntripreg også.


Det har vært sagt og skrevet mye om jentene i duoen M2M.Marit har blitt fremstilt som engelen, mens Marion har blitt kalt det motsatte. Jeg har digga begge jentene siden de gikk solo. De har utviklet jeg i forskjellige retninger musikalsk. Men det er jo bare spennende. Personlig så ligger noe Marions mere rocka stil mitt hjerte nærmest, men jeg synes også at Marit noe lettere stil er behagelige å høre på.


Jeg sier altså som Ole Brumm «Ja takk, begge deler».

Og akkurat nå så anbefaler jeg Marits nye album.



Hos cdon finner du musikken på viny

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar