søndag 22. februar 2015

FRA PLATEHYLLA: HØST – HARDT MOT HARDT.


1976/1991. PAN RECORDS. PALP 04

Høst fra Indre Østfold debuterte i 1974 med På Sterke Vinger, et norskspråklig album som med imponerende resultat blandet hardrock og prog. To år senere kom oppfølgeren, som blandet den tunge progrocken med symfoniske atmosfærer - på enkelte av låtene hadde de med seg et lite orkester. Hardt Mot Hardtr et melodiøst og rytmisk album, med fengende riff og imponerende vokal av Geir Jahren.

Dessverre har jeg mistet min plate som jeg kjøpte i 1976, så inntil videre må jeg ta til takke med dette eksemplaret fra en reissue fra 1991.

Men musikken er heldigvis den samme, tunge rock som treffer oss i magan. Vi var nok litt overraska over at et rockeband på den tida lagde norske tekster, men etter hvert så ble det veldig kult (selv om det ordet ikke fantes på syttitallet). «Nå kan også de intellektuelle digge norsk rock» skrev en musikkjournalist. Jeg vil tro han sikta til tekstene. På denne skiva siteres selveste Oscar Wilde.

Personlig så anser jeg denne plata som en av de aller beste norske rockeskiver gjennom tidene.
Anbefaler deg å låne øre til gruppa Høst, selv om nå kalenderen viser at det bærer mot vår.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar