onsdag 11. februar 2015

KVELDENS FILM: BOKTYVEN






Fra Platekompaniet.no:
Basert på den kritikerroste boksuksessen med samme navn: I dramaet Boktyven møter vi Geoffrey Rush og Emily Watson som fosterforeldrene Hans og Rosa, og i rollen som Liesel Meminger ser vi stjerneskuddet Sophie Nélisse.

Året er 1939, vi befinner oss i Nazi-Tyskland. Foreldrene til ni år gamle Liesel er sendt i konsentrasjonsleir, og Liesel bor hos fosterforeldre i Himmelgaten i München. En dag dukker jøden Max Vandenburg opp og får holde seg skjult i familiens kjeller. Liesels fosterfar lærer henne å lese, og hun oppdager at hun ikke kan motstå bøker. Derfor stjeler hun dem - og deler historiene med naboene i bomberommet og med Max.



Min kommentar:

Dette er først og fremst en film om konflikter gjennom alle linjer i samfunnet. Fra de storpolitiske i en krigssituasjon ned til meg her jeg sitter i godstolen. Konflikten jeg personlig opplever er at jeg sitter og ser en mørk, dyster og grusom film, og synes faktisk at den er vakker. Ja, jeg blir nesten uvel av denne filmen. Enkelte scener er så vakre, nesten glansdbilledaktige, mens vi i neste øyeblikk blir dratt inn i krigens grusomhet.
Filmen er en smule langsom, og kunne scoret mer på å vært en halvtime kortere. Men kanskje vi trenger denne ekstra halvtimen for at denne historien virkelig skal synke inn i oss. Jeg har sett bedre filmer om dette emnet, men denne filmen vil uansett ikke bli glemt med det første. Jeg er særlig imponert over de to unge hovedrolleinnehaverne. To uredde ungdommer i en grusom virkelighet. Likevel klarer de å dyrke vennskapet, og stå opp i mot de mørke krefter.


Her finner du filmen som dvd , og blu-ray 
Om du ønsker boka, så er den her

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar