søndag 15. februar 2015

FILM PÅ KINO: AMERICAN SNIPER.









Fra filmweb.no:
Når en amerikansk soldat fra spesialstyrken Navy Seals skal oppsummere sin militære karriere må han erkjenne å ha ansvaret for mer enn 150 liv. American Sniper er en biografisk actionfilm med Bradley Cooper og Siena Miller, fra mesterregissør Clint Eastwood.
Navy SEAL Chris Kyle (Bradley Cooper) ble sendt til Irak med ett oppdrag: å beskytte sine medsoldater. Hans dødelige nøyaktighet redder utallige liv, og når historiene om hans mot sprer seg får han tilnavnet "Legenden". Ryktet hans sprer seg også bak fiendens linjer, og det blir satt en pris på hans hode, noe som gjør ham til et hovedmål for opprørerne. På hjemmefronten sliter han med å være en god mann og far, selv om han er på andre siden av jorden. Til tross for farene og problemene hjemme, tjener Chris fire runder i Irak før han gir seg, og blir selve ansiktet på SEALs motto: "Leave no one behind". Men når han kommer hjem til kone og barn finner han ut at det er vanskelig å glemme krigen.
American Sniper er historien om USAs mest dødelige snikskytter gjennom historien.



Min kommentar:
Det er ikke så ofte jeg er på kino lenger. Det er ganske naturlig når kinoen ligger 3,5 mil unna og jeg for tiden ikke kjører bil selv.
Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk til denne filmen. Jeg kjente til soldaten Chris Kyle etter at jeg hadde sett innslag med og om han på TV, så historien var i grunnen godt kjent for meg. Grunnen til jeg var skeptisk, var at jeg har sett sett en del amerikanske krigsfilmer som slett ikke holder mål. Jeg kjente heller ikke til hovedrolleinnehaveren Bradley Cooper.
Men jeg oppdager fort at Mr Cooper er riktig mann til denne rollen. Han er skremmende lik originalen, og har en fremtoning som gjør han veldig troverdig i rollen. Det jeg var aller mest redd for var at filmen skulle være spekulativ ettersom det tross alt er en historie om en mann som har skutt mer enn 150 mennesker.
Igjen blir jeg nesten positivt overrasket. Selvfølgelig er det en film med sterke scener. Særlig er de scenene om involverer barn vonde å se på. Men en ting er sikkert. Virkeligheten er mye verre.
Det er en sterk film. Det var en underlig opplevelse idet rulleteksten kom på Brønnøy Kino var det helt stille i salen. Folk satt helt i ro. Det virket som om alle behøvde en stund for å samle seg.
En god filmopplevelse. Clint'ern kan sin jobb. Det er det ingen tvil om.


 

Her finner du filmen som dvd , blu-ray og blu-ray steelbook



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar