fredag 24. mai 2013

INGRID BERGLUND: DET SVAKESTE LEDD.



Den Norske Bokdatabasens omtale:
En pensjonert journalist blir drept på åpen gate i Oslo. Datteren, psykolog Iselin Norman, godtar ikke politiets passive holdning. Hun vet at faren i lang tid har arbeidet med en vanskelig og stor sak, og hun får snart et merkelig hint som får henne til å forstå at hans bortgang skyldes noe helt annet enn et tilfeldig rovmord. Iselin bestemmer seg for å følge trådene bakover, noe som viser seg å være et livsfarlig valg. For å avsløre må hun tilbake til tungtvannsaksjonen på Rjukan under andre verdenskrig. For å forstå må hun avdekke familiens mørke hemmelighet. For å overleve må hun vinne kappløpet med Malteserordenen. Dette er forfatterens debut.

Forlagets omtale:
En pensjonert journalist blir drept på åpen gate i Oslo. Datteren, psykologen Iselin Norman, godtar ikke at hun virvles inn i et spill som bare vokser i størrelse og gru etter hvert som brikkene faller på plass. For å komme til bunns i det hele, må hun tilbake til tungtvannsaksjonen på Rjukan under 2. verdenskrig, sette seg inn i utviklingen i norsk atompolitikk, og alliere seg med den israelske atomfysikeren Vanunu som nettopp er løslatt. For å forstå må hun avdekke familiens mørke hemmelighet. "Dramatisk og leseverdig" Terje Stemland, Aftenposten "Lovende krimdebut" "Spennende, interessant, lovende. Skriv en ny, Ingrid Berglund!" Knut Holt, Fedrelandsvennen





Min kommentar:
Jeg vet ikke riktig hva jeg skal si. Boka er heseblesende spennende. Men handlingen er usannsynlig. Jeg tror ikke på innholdet, og det blir problematisk. Mer enn nok spenning, men desverre ramla jeg litt av på slutten. Mulig jeg har lest litt for mange bøker og sett for mange filmer. I et kapittel mot slutten av boka, ramla jeg litt av da jeg kom i forkant av handlingen på den måten at handlingen ble litt opplagt. Men du verden – boka er mer enn spennende, så jeg har ingen problemer med å legge inn en anbefaling.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar