fredag 24. mai 2013

JAKTEN

JAKTEN er en foruroligende skildring av hvordan løgn blir til sannhet - en moderne fortelling om heksejakt, urettferdighet, skyld og tilgivelse. En beretning om hvor skrøpelig fellesskapet er, når sladder, tvil og ondskap får lov til å spre om seg.



JAKTEN foregår i en liten dansk provinsby oppunder jul. Vi følger 40 år gamle Lucas som endelig er i ferd med å få livet på skinner. Etter en tøff skilsmisse har han fått ny kjæreste, ny jobb og er godt i gang med å gjenopprette forholdet til tenåringssønnen Marcus. Men noe går galt. Det er ikke mye - bare en liten bemerkning, en tilfeldig løgn. Og løgnen sprer seg som et virus. Sjokket og mistenksomheten løper løpsk, og det lille samfunnet befinner seg plutselig i en tilstand av kollektivt hysteri, mens Lucas må kjempe med alt han har for å bevare sitt liv og sin verdighet.

Mads Mikkelsen vant prisen for beste mannlige skuespiller fra Cannes for sin rolle som Lucas i Jakten.

Min kommentar:

Jeg går like godt ut med en advarsel med en gang; - Dette er en grusom film. Du merker uhyggen fra første bilde. Filmen er lagt til et genialt miljø. Et miljø de fleste kan kjenne seg igjen i. De personene vi blir kjent med i filmen, kjenner vi også i virkeligheten. Den barnehageansatte er «den helt alminnelige , hyggelig, naboen» - Helt til katastrofen slår ned i nærmiljøet.
Og ingen vet – Vi tror vi vet – Men vi kan ikke vite. Men barn lyver jo ikke – eller gjør de det.

Mener jeg har lest et sted at filmskaperne gjorde research i Bjugnsaken under arbeidet med filmen. Og det er umulig å se denne filmen uten å ha den tragiske saken i bakhodet.

Vi får ta del i fortvilelse og sjokk, etterfulgt av sinne og hevn. Selvfølgelig forstår vi alle reaksjoner, men vi sitter med følelsen av å vite best. Jeg føler trang til å bryte inn i filmen, og fortelle hver enkelt hvordan alt henger sammen, hva de gjør feil, og hvordan de IKKE skal oppføre seg. Sjelden har jeg blitt så engasjert av en film.
Her er alle ofre: Den mistenkte, barna, foreldre, medarbeidere i barnehaven, venner, familie, nærmiljø, ja hele bygda. Til og med jeg som tilskuer føler meg som et offer.
Jeg var helt utslitt da rulleteksten kom.
Så igjen – Dette er en grusom film. Men i all sin gru er den grusom viktig – og grusom god.

Terningkast: 6


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar