fredag 24. mai 2013

MER ELLER MINDRE MANN.








Skuespillere:
Henrik Rafaelsen, Tov Sletta, Tore Sagen. Janne Heltberg, Per Kjærstad, Kim Eidhagen m.fl.



Fra Coveret:
Må man snakke om kvadratmeterpris for å være voksen? Må man slutte å være ironisk når man skal få barn? Eller slutte å drikke O'boy?

Henrik (35) synes ikke det. Han tviholder på livet slik det var da han var 20, da han kunne feste med gutta, bli dullet med av mamma og drive med barnslige ironiske leker med kjæresten. Men så blir hun gravid, de flytter inn i et rekkehus og han får seg seriøs jobb. Plutselig vet ikke Henrik hvordan han skal være. Er det slutt på festen? Henriks forsøk på å finne en slags balanse i livet sender han inn i den ene kleine situasjonen etter den andre. Det er ikke lett å bli voksen.

Henrik Rafaelsen spiller hovedrollen i denne prisvinnende norske dramakomedien regissert av Martin Lund (Knerten Gifter Seg). Mer Eller Mindre Mann vant hovedprisen for beste film ved Karlovy Vary, en av Europas fire viktigste filmfestivaler. 

Min kommentar.

Av og til føler jeg meg gammel, - eldgammel. Dette er kanskje en film for 35-åringene som vil mimre sånn ca 15-20 år tilbake i tid, og for 20-åringene som vil ha en forsmak på «voksenlivet». Til 20 åringene vil jeg si: Dere har ingenting å lære her. Dere er garantert allerede mere voksen enn hovedpersonen i denne filmen. Og til 35-åringene vil jeg vi: Bli voksen, ta ansvar !!!

Jeg har hørt rykter om at Tore Sagen alene trakk publikum til denne filmen. Da tror jeg faktisk at noen burde ha billettpengene tilgode.
Nei, dette var begredelig.

Terningkast: 2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar