fredag 24. mai 2013

ASK EMBLA – NORTHERN LIGHT

Fra cdon.no
Ask Embla består av norske Ina Wroldsen Ellwood og svensk/islandske Arnthor Birgisson. De er begge låtskrivere/produsenter som sammen og hver for seg har jobbet med noen av verdens største artister. Ask Embla og debutalbumet Northern Lights er resultatet av et musikalsk samarbeid som var magisk fra første møte. Musikken er preget av personlige tekster og arrangementer hvor Ina og Arnthors nordiske opphav kommer tydelig til uttrykk. Den har mange elementer i seg; folkemusikk, hymne, electropop og club for å nevne noen. Til tross for alle de forskjellige elementene går det en nydelig rød tråd gjennom hele albumet. Ask Embla er to uhyre talentfulle musikere i «fri dressur» og de gleder seg til å sende «Northern Lights» ut i verden!

Min kommentar:
Jeg hadde store forventninger til dette albumet. Særlig etter at duoen framførte en flott akustisk versjon av «Father's eyes» på senkveld for en tid tilbake. Se youtube klippet under innlegget.

Høye forventninger er alltid skummet. Så også i dette tilfellet. For jeg blir faktisk bittelitt skuffet. Ina har en flott stemme. Men desverre drukner den litt i synth og trommer. Det pøses på med alt de har. Og det blir for mye.

Nå inneholder dette albumet bortimot et dusin forskjellige stilarter. Variasjon kan være spennende. Men jeg opplever noe av dette som litt masete. Virker som duoen vil si. «Kom og hør. Vi fikser dette også» Men som kjent er det vanskelig å være «Best i alt».

Albumet har allerede fått sin plass i hylla, og det vil definitivt ikke stå der og samle støv. Fordi jeg tror at dette er et album man må høre noen ganger før det sitter. Dette nettopp fordi det er så variert.

Foreløpig har jeg den relativt enkle «Einn» på hjernen.  Men flere av de andre låtene er på vei inn,  Som f.eks. den nydelige "Children"

Jeg anbefaler dette albumet til deg som vil låne øre til noe utenom det vanlige. Jeg lover deg en spennende musikkopplevelse. 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar