tirsdag 28. mai 2013

HISTORIEN OM PI.




Ang Lees kritikerroste mesterverk ble nominert til hele elleve Oscar-priser i 2013, og vant fire av dem - blant annet for beste regi.

Etter det tragiske forliset til et lasteskip, seiler en enslig livbåt av sted på det endeløse Stillehavet. Livbåtens overlevende mannskap består av en hyene, en sebra, en orangutang og en 200 kilo tung bengaltiger. Samt Pi - en 16 år gammel indisk gutt.

Storslagne Historien Om Pi er en fest for både øyne og hjerte. Filmen er regissert av Ang Lee, fra før kjent for Snikende Tiger, Skjult Drage, Brokeback Mountain og Fornuft Og Følelser, og basert på Yann Martels bestselgende roman med samme navn. Boka fikk strålende kritikker da den kom ut, og vant blant annet den prestisjetunge Booker-prisen i 2002.

Min kommentar:

Ja, dette er en vakker film. Kanskje det vakreste man noen gang har sett på et kinolerret. Jeg leide min film via nettet hos min parabolleverandør.  Tror ikke jeg fikk 3D.   Så jeg fikk vel ikke yta denne denne billedskjønne filmen full rettferdighet.

Man må bare legge vekk alle tanker om spekulasjoner om handlingen er troverdig. Jeg velger å se på dette som en fabel, et eventyr av en reise som jeg gjerne blir med på. Desverre er ingen av skuespillerne gode nok. Gutten i båten er vel den som tolker rollen sin best. Men når man i utgangspunktet er katteelsker, så er det vakkert å virkelig studere en tiger på nært hold i to nesten timer. For tigeren er troverdig. Jeg lar meg imponere av produsjonen og animasjonen. Jeg er i hvert fall ikke i stand til å se hvilke scener som er «fake».
En annen favoritt er surikatene. De eruimotståelige.

For min del kunne godt filmen vært en halvtime kortere. Jeg synes lite om vendingen som handlingen tar mot slutten. Det ødela litt for min del. Jeg likte meg i den fantasiverden som filmen hadde plassert meg inn i. Men så skal det på forklares og analyseres på mine vegne. Det synes jeg lite om. Men det skjer desverre ofte at publikum blir undervurdert. Vi er faktisk ikke så dumme at vi ikke kan analysere filmens handling helt på egen hånd. Men for all del... Jeg kan jo være aldeles på villspor. Jeg kan jo tolke filmen og dens innhold helt motsatt av hva du kanskje vil gjøre. Men hva så?

Men en ting er sikkert. Jeg vil gjør alt jeg kan for å få sett denne filmen på kino. Jeg vil ha 3D opplevelse, og svæææære bilder. Og hvem vet: - Kanskje det da blir en helt annen tolkning av innholdt.

Inntil det eventuelt skjer så gir jeg filmen en fir'er. Og da har jeg trukket for sviktende  skuespillerinnsats.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar