tirsdag 28. mai 2013

MUSIKK: TRANSFIGURED NIGHT – TRANSFIGURED NIGHT








Fra Platekompaniet:
Transfigured Night er den selvtitulerte debuten til duoen bestående av låtskriverveteran Al DeLoner (Midnight Choir) og platedebutant Rikke Knudsen (vokal). Navnet har de hentet fra Arnold Schönbergs tonedikt "Verklärte Nacht".

Rikkes vokal gir umiddelbare assosiasjoner til artister som Patti Smith og PJ Harvey. Musikken er vokalbasert og drevet fram av myke gitarer, med Al DeLoners signatur som en rød tråd gjennom prosjektet - slik den også var i tiden med Midnight Choir og i soloperioden. Dette er i hovedsak americana-inspirert rock med en personlig vri, pakket inn i ett tilbakelent og kult lydbilde av lydtekniker Phill Brown (Jimi Hendrix, Bob Marley, Talk Talk).

DeLoner og Brown har tidligere samarbeidet på Midnight Choir-albumene Amsterdam Stranded, Unsung Heroine og Waiting For The Bricks To Fall. Rytmeseksjonen på Transfigured Night består av John Barry (bass) og Boss Næss (trommer). 


Min kommentar:

Jeg vet ikke riktig om jeg tør si dette. Men i mine ører så låter detav og til litt  falskt når den kvinnelig vokalisten synger. I utgangspunktet har hun en litt dyp hviskende stemme som burde vært behagelig å høre på. Og det er den også...., en stund. Men så skjærer det seg. Det blir nasalt, faskt og litt vondt å høre på. 

Det er synd fordi gitarspillet og musikken forøvrig er lettbeint og vakkert. Men jeg blir altså ikke helt venner med vokalen. Kanskje at det er meningen at det hele skal bryte litt med den ellers så glattpolerte produksjonen.
Men jeg tror likevel at mange vil like plata. Det er noe syttitalls over den som gjør at til og med jeg nok vil ha den på spillelista i i sommer.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar