lørdag 18. mai 2013

THE WHISTLEBLOWER



kuespillere: Vanessa Redgrave, Nikolaj Lie Kaas, Rachel Weisz m.fl


OM FILMEN: The Whistleblower er en sterk thriller basert på en av de største skandalene i FN sin historie. Den amerikanske politibetjenten Kathy (Oscar-vinneren Rachel Weisz) utstasjoneres i en fredsbevarende styrke i utlandet. Men Kathys forventninger til å hjelpe med gjenoppbygningen av et ødelagt samfunn knuses da hun kommer på sporet av en gruppe FN-ansatte som systematisk utnytter unge piker. 


Min kommentar:

Så er vi der igjen...... "Based on a true story" ...  Det kan slå begge veier.  Men i dette tilfelle så evner filmen å ta oss med inn i denne grusomme verden, hvor vi nesten betviler at filmen kan være basert på on sann hilstorie.  Kan virkeligheten være så rå?  Mange vil nok få en åpenbarelse: Når historien er råere enn hva du trodde var mulig, så har ennå virkeligheten litt å gå på.

Min bonus er at et par av mine absolutt favirittskuespillere har roller i denne filmen.  Vanessa Redgrave, som jeg har digga i mer enn 40 år, og dansken Nikolaj Lie Kaas som jeg har fulgt de siste årene.

Filmen er realistisk og spennende.  Jeg tror på historien.  Jeg blir voldsomt engasjert, sint ---- og fortvilet.

Anbefales:

Terningkast: 4


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar