fredag 24. mai 2013

BOK. JON MICHELET - EN SJØENS HELT, SKOGSMATROSEN

18 år gammel får Halvor Skramstad fra Rena i skogskommunen Åmot hyre som lettmatros på Wilhelmsen-rederiets linjeskip M/S Tomar. Året er 1939, tyskerne har ennå ikke okkupert Norge, men krigen er i gang i Europa og på havet. Da Halvor legger ut på sitt livs eventyr og blir en sjøens proletar, aner han lite om hva som venter ham i tiden som kommer, av konvoifart, forlis og tap av skipskamerater, og av forelskelser, sjalusi og lengsel. Gjennom hele verdenskrigen seiler Halvor, på skip etter skip og med stadig tyngre bører på sine unge skuldre. Med En sjøens helt har Jon Michelet skrevet den store norske sjøromanen. Dette er en gripende, dramatisk og vidtfavnende beretning om Norges krig på havet. Jon Michelet skriver med kraft og autoritet, humor og varme om et emne som fortjener stor oppmerksomhet. Romanen utkommer i to bind. Første bind, med undertittelen Skogsmatrosen, utkommer høsten 2012. Andre bind vil få undertittelen Skytteren og utkommer høsten 2013.

Min Kommentar:
Dette er fjorårets, - og sikkert langt på vei årets, bestselger. Jon Michelet skriver, som alltid godt. Det er enkelte bøker man ikke vil skal ta slutt. Dette er så absolutt en slik bok. Men så – etter å ha lest boka ferdig, får jeg vite så dette er bare første del. Andre del kommer til høsten. Jeg har selvfølgelig store forventninger, og gleder meg vilt.
Det sies at dette er ei guttebok for viderekommende. Glem dette utsagnet. Dette er like mye ei bok for jenter. Og selv om sjøen er et ukjent miljø, så hiv deg utpå. Jeg kjente både lukt og smak av salt sjø gjennom alle timene lydboka varte. Jeg opplevde førstereisguttens forventning. Følte krigens redsler på kroppen. Jeg ble sjøsjuk gjennom de stormer som M/S Tomar må kjempe mot. Går det an å bli glad i en båt? Ja, det tror jeg jaggu. Til tross for at jeg slett ikke er fortrolig med det våte element. Jeg har vannskrekk, kan ikke svømme og er redd på båt. Men alt dette legger jeg til side når Jon Michelet ber meg med på tur.