mandag 16. mars 2015

DAGENS BOK: JO NESBØ – BLOD PÅ SNØ








Forlagets omtale:

Etter ti Harry Hole-bøker, "Hodejegerne" og "Sønnen" har Jo Nesbø skapt enda et nytt romanunivers. Hovedpersonen i Jo Nesbøs nye thriller er Olav Johansen, en ordblind leiemorder som har det med å forelske seg. Vi er i Oslo, desember 1975, den kaldeste vinteren i manns minne. Samtidig som Olav sliter med å få ferdig et langt kjærlighetsbrev, jobber han som leiemorder for Daniel Hoffmann, som kontrollerer hovedstadens heroinmarked. Hoffmanns bande blir utfordret av Fiskeren, en narkoselger som bruker butikken sin på Youngstorget som dekkoperasjon. Hoffmann kjenner seg truet fra alle kanter og lover Olav femdobbelt honorar og evig juleferie for et siste oppdrag: Han skal ekspedere kona, den vakre og forføreriske Corina.

Min kommentar:
Å, som jeg har gledet meg til denne boka. Det er få som får like mye forhåndsomtale for sine nye bøker som Jo Nesbø, forståelig nok. Lydboka er bestilt for mange uker siden, og på lørdag lå den endelig i postkassa. Jeg låner mine lydbøker hos Blindeforbundet, og må derfor av og til vente litt på nyutgitte bøker. Vær obs på at det ikke bare er problemer med synet som kvalifiserer deg til å bli lånetaker hos nlb.no. Om du har problemer med å holde bøker, eller problemer med nakken så har du muligheten til å få låne bøker. Det du trenger er en attest fra ergoterapeut eller lege som forteller om årsakene til at du ikke kan lese bøker på den tradisjonelle måten.
Så tilbake til boka. Ut fra forhåndsomtale var jeg advart om at dette ikke var en bok for Harry Hole fans. Derfor fikk jeg litt tid til å «glemme» Harry Hole litt. For dette er milevis unna Harrys verden. Harry Hole en en lovens mann, mens Olav Johansen er det stikk motsatte. Jeg forstår godt at Jo Nesbø hadde lyst til å skrive en bok fra Olas ståstved, eller den andre siden om du vil. Som vanlig er språket billedlig og lett. Han skriver setninger som er så nydelige at boka burde vært tonesatt. Nesbø drar musikeren inn i forfatterskapet, noe som gjør at selv beskrivelser av grusomme drap blir «billedskjønne». Selve beskrivelsen av hvordan blod reagerer med snø er så vakker at en kunstmaler kunne ikke gitt oss et bedre resultat. Det er godt gjort å få til dette bare med ord. Men jeg må legge til at i lydboka så får Nesbø meget god hjelp av Thorbjørn Harr. Harr er den aller beste oppleseren til akkurat denne boka.
Nå jeg nå virker ganske begeistrert for denne boka, så er det ikke den hele og fulle sannhet. Første kapittel gir en lovende start, men jeg detter litt av handlingen sånn midtveis. Men heldigvis drar det seg til mot slutten. Nesbø gir oss, som vanlig, en god porsjon med vold, drap og blod. Men når han forteller om dette, så er det nesten så jeg liker det, - kanskje litt for godt. Jeg koser meg virkelig med de siste kapitlene i boka. Og jeg har nesten helt glemt min venn Harry Hole.
Men så skjer det grusomme. Boka er slutt. Helt plutselig, - etter bare tre og en halv time !!!!!!! Akkurat da jeg begynte å bli litt interessert i Olav Johansen. Jeg var jo også ung på syttitallet, så da jeg endelig forstod hvordan denne karen så ut, så må jeg innrømme at han ligna litt på noen av de gutta jeg hadde et godt øye til i ungdommen. Men så leser Thorbjørn siste setning i lydboka, og alt er slutt..........

Hvorfor er denne boka så kort?  Jeg skulle veldig gjerne blitt mye bedre kjent med Olav Johansen. Men det er begrenset hvor mye info og handling vi kan få på vel tre timer.
Konklusjonen er at Jo Nesbø har klart det, - nok en gang.  Han har gitt oss en god krimhistorie, men neste gang håper jeg han skriver et par hundre sider til, ......minst.

Her finner du boka som innbundet , lydbok på cd , nedlastbar og minnekort 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar