lørdag 28. mars 2015

KVELDENS FILM: TURIST








Fra Platekompaniet.no:
Den særegne regissøren Ruben Östlund (Play, De Ufrivillige) retter sitt satiriske blikk mot en kjernefamilie på skiferie i idylliske Alpene. Filmen Turist handler om etterspillet av en katastrofe som aldri inntreffer. Hva skjer hvis en far kun redder seg selv når hele familien står i fare for å bli tatt av et snøskred? Hva hadde du gjort? Hvordan hadde du reagert? Alt ligger til rette for en tragisk komedie eller komisk tragedie, og ikke minst et nådeløst oppgjør med den skandinaviske folkesjelen.
Paret i filmen spilles av svenske Johannes Bah Kuhnke og norske Lisa Loven Kongsli, og i en sentral birolle møter vi norske Kristofer Hivju (Game Of Thrones). Filmen hadde verdenspremiere i Cannes, og er både Sveriges Oscar-kandidat og nominert til Nordisk Råds Filmpris. Turist er co-produsert av norske Motlys.

Min kommentar:

En film helt utenom det vanlige. En film til selvransakelse og ettertanke. Hva hadde du gjort i samme situasjon som familiefaren i denne filmen? Umiddelbart etter raset hvor faren har rasket med seg hanskene og iphonen og løp bort fra familien, så syntes jeg at dette måtte være den ultimate drittsekken. Men jeg får faktisk noen aha-opplevelser underveis i filmen, og det vil helt sikkert du også få.

Dette er faktisk en film til ettertanke. I tillegg så er den utrolig original, både når det gjelder dialog, foto og location. Og så er skuespillerne veldig gode. Særlig må jeg berømme de to barna som har to meget viktige roller i filmen. De spiller så troverdig, at det nesten gjør vondt.

Jeg fikk en helt annen film enn det jeg forventet. Jeg hadde forventet en heseblesende katastofefilm. Det fikk jeg ikke.....
Absolutt et severdig film. 


Her finner du filmen som dvd og  blu-ray.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar