torsdag 26. mars 2015

KVELDENS FILM: ILLUSJONISTEN








Fra cdon.no:
I denne magiske fortellingen om romantikk, politikk og mord er ingenting slik som det ser ut. Illusjonisten Eisenheim (Edward Norton) har stor suksess med sine tilsynelatende utrolige forestillinger på teatret i Wien. Men kronprins Leopold (Rufus Sewell) bryr seg lite om hans numre. Han er mer opptatt av hva Eisenheims popularitet kan føre til, og om han er en trussel mot både kronprinsen og selve monarkiet. Derfor leier han politisjef Uhl (Paul Giamatti) til å undersøke Eisenheim nærmere. Etterforskningen bringer Uhl på sporet av et gåtefullt mord, et dødelig sjalusidrama og et komplott mot keiseren selv.
Produsentene av Crash og Sideways har laget denne fantastiske thrilleren om to menns kamp for å finne ut hvor grensen går mellom virkelighet og magi.

Min kommentar:

Jeg blir nysgjerring når en film får til de grader sprikende anmeldelser som denne. Jeg har sett alt fra terningkast to til seks, så nå var det på tide å vurdere selv.

Med middelmådige forventninger og en god porsjon popcorn inntok jeg godstolen. Filmen begynner lovende. Vennskap på tvers av klasseskiller er alltid spennende. Det er noe håpløst over det. Edward Norton fremstår akkurat passe dramatisk, med litt for mye farve i hår og skjegg er han både god og troverdig i illusjonistens skikkelse.

Vi har sett og hørt denne historien gjentatte ganger. Trekantdrama, håpløs kjærlighet, sjalusi, kampen mellom det onde og det gode osv, osv. Denne gangen er historien krydret med magi, og en passe dose spenning.

Men dessverre sovner jeg litt i filmens noe kjedelige midtparti. Heldigvis våkner jeg til i sluttminuttene. For selv om historien er kjent og noe banal, så har denne filmen en sjarmerende originalitet som kvalifiserer til en karakter tilsvarende G+/M-. 
(Forresten - Finns det sånne karakterer lenger?)


Her kan du finne filmen på dvd , cd  eller VOD


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar