mandag 23. mars 2015

DAGENS BOK: JØRGEN JÆGER – RIDDERKORSET








Forlagets omtale:

Terrormål: Slottet. Drivende og menneskelig krimroman. 2010. På kort tid får politiet i Fjellberghavn melding om en drept treåring, en vekter myrdet på jobb og en naken kvinne liggende død på et skjær. Politioverbetjent Cecilie Hopen og hennes overordnede, Marte Mellingen, utfordres til det ytterste når sporene peker mot en norsk topp-politiker. Samtidig får Cecilies samboer, vekterfirmaets eier, mistanken rettet mot seg fra en annen etterforsker. Selv den sykmeldte politisjefen Ole Vik må trå til i en sak som stadig vokser. For hendelsene i Fjellberghavn er bare forspillet, et ledd i en større plan.



Min kommentar:.
I august 2014 oppdaget jeg en bergenser ved navn Jørgen Jæger. Jeg ble betatt fra første setning. Men jeg ble enda mere betatt i lensmannen Ole Vik som er en av forfatterens hovedpersjoner. I månedene som har gått har jeg lest syv bøker i denne serien fra Fjellberghavn.


Jeg gledet meg til denne boka ettersom den forrige slutta ganske så spennende. Historien begynner i kjent stil. Det er full fart, og det ene liket etter det andre dukker opp. Og som vanlig har jeg  vanskelig med å legge fra meg boka.


Men etter noen kapitler får jeg problemer. Handlingen dreier mot et handlingsmønster som minner ganske mye om 22.juli. Jeg nevner ekstremisme, terrorisme, muslimhat, malteserkors, AUF og sommerleir.
Jeg kjenner at det plager meg å lese om dette, selv om det er fiksjon. Handlingen er heller ingen kopi av terrorangrepet, men likevel er det ubehagelig. Når det så i tillegg tas inn kjente politikere i handlingen. Ja, da blir det enda mere ubehagelig for min del.
Jeg kan ikke si så mye mere om dette uten å røpe innholdet i boka. Men jeg kan for ordens skyld nevne at handlingen i boka er lagt til 2010, altså mens Norge enda hadde noe uskyldsrent over seg. Boka er skrevet i 2014. Så man kan si at forfatteren på en måte skriver med fasiten i hånd. Akkurat den oppgaven løser han greit- Etterforskningen bærer preg av kaos, overrakelser, litt uvitenhet og den altoverskyggende tanken «Hvordan kunne dette skje».
Jeg må skynde meg å igjen minne om at handlingen og selve krimgåten slett ikke er en kopi av den virkelige tragedien som rammet landet vårt.

Bokas gåte er omfattende og drives fram med spenning. Men desverre så er løsningen litt for opplagt Når selve plottet er bygd opp så godt, med unntak av de kjente politikerne som dukker opp, så blir det litt trist av løsningen ikke er mer original. Men for all del,  - det er spenningen underveis som gjør boka spennende.


Men konklusjonen er at, til tross for de nevnte feilskjær, så er dette solid og godt håndtverk. Det er tydelig at dette er en forfatter som både har mye kunnskap, og driver mye research.
Det er bare å glede seg til neste bok folkens. Og da mistenker jeg at Ole Vik er tilbake i toppform.

Her finner du boka  som innbundet og som pocketutgave.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar